Gemiddeld komen zeven van de tien gasten niet terug. Dat kan vast beter. Het behouden van vaste gasten is belangrijk voor het succes van je horecazaak. Snackspecialist Van Geloven heeft zes tips om je bestaande gasten tevreden te houden en je zaak te laten groeien.
Een positieve ervaring begint met een warm welkom en goede service. Zorg voor een persoonlijke touch. Onthoud de namen en voorkeuren van je vaste gasten en verras ze met een drankje van het huis of een bedankje op de rekening. Kleine details kunnen het verschil maken.
Verzamel informatie over je gasten, zoals hun verjaardagen en voorkeuren. Dit kan helpen om hun ervaring te verbeteren. Een klantenkaart of spaarprogramma is een effectieve manier om gegevens te verzamelen en trouwe gasten te belonen.
Wees gastvrij en flexibel als het gaat om allergieën en dieetwensen. Ontwikkel speciale menu's voor gasten met specifieke behoeften en vraag vooraf naar dieetwensen. Door je gasten het gevoel te geven dat je naar hen luistert, creëer je loyaliteit.
*Tekst gaat verder onder de foto
Vraag actief om feedback van je gasten, zowel online als in je zaak. Reageer op reviews, zowel positief als negatief, en probeer eventuele problemen op te lossen. Negatieve reviews kunnen een kans zijn om jezelf te verbeteren en de ervaring van je gasten te optimaliseren.
Naast tijdelijke promoties kan het ook interessant zijn om een vast menu of actie te creëren voor je trouwe gasten. Zo hebben ze altijd iets om naar uit te kijken. Daarnaast kan je ook extra evenementen organiseren, zoals proeverijen, om zo een unieke sfeer te creëren in je zaak en gasten een extra reden geven om langs te komen.
Een goede werksfeer en tevreden personeel zijn belangrijke factoren voor het succes van een horecazaak. Zorg voor een warm onthaal van nieuwe medewerkers, wijs een buddy toe en vier successen. Betrek je personeel ook zeker bij het bedenken van ideeën om de klantenbinding te verhogen.
Het behouden van vaste gasten vergt tijd en inzet, maar het is de moeite waard. Met deze tips kun je een loyale klantenkring opbouwen. En vergeet niet om je trouwste klanten te belonen met de lekkerste snacks! Zoals ze doen bij Urban Bistro Goesting in Deventer!