“Voor veel horecaondernemers is deze wereld abracadabra”, weet Kevin Leenards, horeca-adviseur bij unTill-dealer Adnamics, dat tal van horecabedrijven adviseert en ondersteunt bij hun automatisering. “Wij proberen die wereld begrijpelijk te maken. Dat kan erg waardevol zijn. Een paar centen minder per transactie kan op jaarbasis een groot verschil maken.”
unTill brengt allereerst de huidige situatie in kaart met de ondernemer. Welke betaaloplossingen zijn er nu al en vereisen die aanpassing of verbetering? “Steeds vaker zie je dat we het niet zozeer over de kassa zelf hebben als wel over het verbeteren van processen”, ervaart Leenards. “Als je dat inzichtelijk hebt gemaakt, dan is de vraag: wat zijn de plussen en minnen voor elke aanbieder van betaaloplossingen? De horecaondernemer houdt altijd zelf het stuur in handen. Deze moet uiteindelijk zelf de beste keuze maken voor zijn of haar zaak.”
Wat het oplevert, is per situatie verschillend, maar zeker op drukke plekken, waar ook nog eens veel toerisme komt, kan het een significant verschil opleveren. Een horecaondernemer kan kiezen voor ‘blended pricing’, waarbij je een vast tarief per transactie betaalt, of voor ‘interchange++’, waarbij de kosten per transactie wisselen per type betaalkaart. Grofweg: 0,15 cent per transactie met een Nederlandse pinpas, tegenover 0,90 cent voor een transactie met een Amerikaanse creditcard.
“Als je in de Amsterdamse binnenstad zit, waar een groot aandeel creditcards is vanwege het toerisme, dan kan een overstap heel interessant zijn. Er zijn tegenwoordig al aanbieders zoals Klearly, die bijhouden waar een betaalpas vandaan komt en hoeveel er per land wordt uitgegeven.”
Stabiliteit en continuïteit zijn voor elke horecaondernemer ook belangrijk, weet Leenards. “Zeker op drukke locaties met grote piekmomenten kan het relevant zijn om offline payments te kunnen accepteren”, stelt hij. “We maken met de ondernemer altijd een plan op maat.” Met daarbij als grote kracht de onafhankelijkheid van unTill. “Dat is onze onderscheidende factor”, benadrukt Leenards. “Een horecaondernemer kan met onze hulp een weloverwogen keuze maken.”