Horeca-crowdfunding: hoe werkt het?

Crowdfunding in de horeca

Horeca-crowdfunding: hoe werkt het?

Wie een (horeca)zaak wil beginnen of uitbreiden, kan bij een bank of brouwer aankloppen, maar kan ook kiezen voor alternatieve financieringsvormen. Zoals crowdfunding. Dat is al jaren één van de bekendste én populairste alternatieve financieringsvormen. Waar moet je op letten als je overweegt om 'the crowd' in te zetten? En wat zijn de valkuilen?

 

Crowdfunding via crowdlending-platforms

Er zijn verschillende manieren om geld binnen te halen via crowdfunding. Kijk goed naar een vorm die past bij jouw plannen en wensen. Aan de ene kant van het spectrum heb je de grotere crowdlending-platforms zoals Horeca Crowdfunding Nederland en Geld voor Elkaar. Daar leggen investeerders, die ook anoniem mogen blijven, vaak relatief grote bedragen in.

'Je bouwt iets op met je investeerders en ambassadeurs'

Het voordeel dat jij als ondernemer hebt is dat je via die platforms heel snel een groot bedrag kunt binnenhalen. En dus snel kunt schakelen. Nadeel is dat bij deze vorm van crowdfunding de rente vaak iets hoger ligt (6-9%) dan op ‘sociale’ platforms als CrowdAboutNow (3-5%), waarbij je echt ‘fans’ aan je bindt die je helpen met vaak wat kleinere bedragen, tegen een lagere rente.

Samen iets bouwen

Crowdfundingadviseur Micha van de Water ziet hierin een heel groot voordeel. “Deze vorm van crowdfunding geeft je de mogelijkheid om samen met je investeerders, je ambassadeurs, iets te bouwen en betrokkenheid te creëren.”

“Crowdfunding in de horeca wordt steeds bekender”, weet Van de Water. “Startende en kleine ondernemers lijken er bewust en redelijk massaal voor te kiezen. In de horeca zie ik ook jonge mensen die het aangrijpen om voor zichzelf te beginnen. Dan is crowdfunding geweldig: je bent voor de bank misschien een groot risico, maar voor ‘the crowd’ ben je die leuke barman die ze een eigen zaak gunnen."

Grote bedrijven

Volgens Mark Tamsma, financieel adviseur en onder andere verbonden aan Horeca Crowdfunding Nederland, kiezen echter ook steeds meer grotere, bekende organisaties voor crowdfunding. “Al voor corona zag je grote horecabedrijven de overstap maken van bancaire leningen naar crowdfunding: de rente is weliswaar iets hoger, maar de besluitvorming gaat veel sneller. En tijd is geld.”

Over de risico’s is hij duidelijk: “Kijk goed naar de voorwaarden en weet waar je voor tekent. Geld lenen kost geld, dat is bij de meeste professionele crowdfundingsplatformen niet anders dan bij een bank.”

Lees verder onder het blok.

'Rol van banken wordt kleiner' 

Van de Water is ervan overtuigd dat crowdfunding populair blijft in de horeca en dat de rol van de banken kleiner wordt. Hij verwacht ook nieuwe initiatieven. “In België en Engeland zie je al dat het steeds populairder, makkelijker en fiscaal aantrekkelijker wordt om te lenen van je ‘warme’ netwerk, zoals familie en vrienden. Dat zie ik ook in Nederland wel opkomen. Lokaal en kleinschalig zijn volgens mij de sleutelwoorden van de toekomst.”

Tamsma is het daar deels mee eens. “Ik denk inderdaad dat de traditionele rol van de banken aan het verdwijnen is”, zegt hij. “Mede vanwege de nieuwe regelgeving denk ik ook dat de crowdfundingmarkt verder consolideert. De historische wildgroei van aanbieders is al aan het verdwijnen, de sterksten blijven over."

Rol van toeleveranciers

"Ook zie ik dat steeds meer toeleveranciers, die zware tijden hebben doorgemaakt en een belangrijke rol vervullen bij financiering van de horeca, de samenwerking met platformen zoeken. Waar ze voorheen vooral vooruitbetaalde bonussen (cashout) verstrekten, staan ze nu liever garant voor een lening die via crowdfunding wordt gefinancierd. Dat vind ik een mooie, creatieve constructie om de sector te helpen.”

Artikel delen