Hoe speel je als Amsterdamse horecaondernemer in op events?

Pride in Amsterdam
Tags: events

Hoe speel je als Amsterdamse horecaondernemer in op events?

Amsterdam bruist van de evenementen die jaarlijks miljoenen bezoekers trekken, van Amsterdam Dance Event (ADE) en Pride tot Koningsdag en de Marathon van Amsterdam. Voor horecaondernemers bieden deze events kansen om extra omzet te draaien en nieuwe gasten aan te trekken. Hoe speel je hierop in? Entree deelt hieronder tips.

Hoofdfoto: Pride in Amsterdam
Foto's: o.a. Stef van Oosterhout

Tip 1: Voorbereiding is key

Een goede voorbereiding is essentieel om het maximale uit grote evenementen te halen. Houd de kalender goed in de gaten, zodat je ruim van tevoren weet wat er wanneer aankomt. Zo speel je beter in op de verwachte drukte en kun je eventuele vergunningsaanvragen op tijd regelen. Met Koningsdag zijn er bijvoorbeeld extra regels en beperkingen met betrekking tot het terras, de openingstijden en het geluid.

Kijk ook goed naar de personeelsplanning en zorg dat er genoeg werknemers beschikbaar zijn om de drukte aan te kunnen. Zet eventueel extra mensen in en maak het aantrekkelijker om te komen werken door een bonus of ander extraatje te geven.

Tip 2: Zorg dat je opvalt

Tijdens grote evenementen draait alles om zichtbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld met een aantrekkelijke promotie die aansluit bij het event. Denk aan een speciale ADE-cocktail, een Koningsdag-menu of een drag-brunch tijdens Pride. Gebruik social media om deze acties te promoten.

Een andere manier is om samen te werken met influencers, artiesten of eventorganisaties. Door jouw horecazaak te positioneren als ‘officiële partner’, trek je meer bezoekers en vergroot je je naamsbekendheid.

Awakenings-gashouder-Amsterdam
Festival Awakenings tijdens ADE

Tip 3: Zorg voor voldoende voorraad

Niets is zo vervelend als producten die op raken tijdens een drukke dag. Zorg er daarom voor dat je voldoende voorraad inkoopt. Check wat er vorig jaar allemaal is verkocht en koop in op basis van de verwachte drukte.

Om alles vlot te laten verlopen, kun je ook een speciale, beperkte menukaart aanbieden en met QR-codes werken. Hierdoor kunnen gasten vanaf hun telefoon bestellen én betalen, zonder in de rij te staan.

Tip 4: Maak van eventbezoekers vaste gasten

Events zorgen voor veel nieuwe bezoekers, en het zou mooi zijn om hen om te toveren tot vaste gasten. Dit kan door e-mailadressen te verzamelen of hen te stimuleren jouw zaak te volgen op social media via een winactie of kortingscode. Hierdoor kun je na ADE, Koningsdag, Pride of welk ander event dan ook in contact blijven en hen verleiden om nog eens terug te komen.

Foto links: Gast die QR-code scant (Orderli).

Orderli QR scannen Amsterdam-Koningsdag-Remy-Mathis-Wikimedia
Artikel delen