Horeca in Amsterdam: hoe bereik je toeristen én locals?

Het Badhuis - Amsterdam

Horeca in Amsterdam: hoe bereik je toeristen én locals?

Jaarlijks zijn er meer dan twintig miljoen toeristenovernachtingen in Amsterdam. En al die toeristen moeten ook eten. Hoe maak je jouw horecazaak interessant voor zowel toeristen als de locals? “Toeristen zijn ook gewoon mensen, je moet ze beschouwen alsof het je buurman is.”

Tekst: Roy Timmerman
Foto’s: o.a. Pim Ras, Nina Slagmolen
Openingsfoto: Het Badhuis in Amsterdam

“We doen vooral wat we heel leuk vinden”, zegt Riad Farhat, mede-eigenaar van 3WO Horeca Groep in Amsterdam, die ruim dertig horecazaken in de hoofdstad bezit, waaronder Het Badhuis, Bonnie, Waterkant en Karavaan. “Dus we zijn niet vooraf bezig om een zaak speciaal in te richten voor toeristen of locals. We zijn veel bezig met vernieuwing, halen inspiratie uit het buitenland en maken dan een horecazaak. Dus we blijven heel dicht bij wat we zelf leuk of mooi vinden. Als we dat niet doen, dan klopt het niet. Dan komt het concept niet over op de gasten.”

'Sinds een paar jaar vinden de toeristen ook de buitenwijken van Amsterdam'

Het merendeel van de gasten in zijn zaken komt uit Amsterdam zelf, zegt hij. “We hebben maar een paar zaken in het centrum, de rest zit erbuiten. Sinds een paar jaar vinden de toeristen ook de buitenwijken van Amsterdam, dat is fijn. Maar we focussen ons verder niet op de toerist. Dat hoeft ook niet, want horeca is overal hetzelfde: het gaat om het stukje persoonlijkheid, ziel en gevoel wat erin zit. Als je dat voelt, vindt een toerist dat ook gewoon leuk. Dat is de kern van de horeca en ook de basis van onze zaken.”

*De tekst gaat verder onder de afbeelding. 

Riad-Farhat-column
Horecaondernemer Riad Farhat

Global visitors

Won Yip spreekt allang niet meer over toeristen. De eigenaar van diverse horecazaken op de Dam (Café Zwart, restaurant-café Majestic, pub Yip Fellows en bar Euro Pub), op het Rokin (Rokin 85) en het Leidseplein (The Diamond, Palladium) heeft het over ‘Global Visitors’. Dat klinkt net even anders, zegt hij. “En trouwens: wie is eigenlijk de Amsterdammer? We kennen 180 verschillende nationaliteiten in Amsterdam en een verscheidenheid aan genderidentiteiten en seksuele geaardheden.

Een diversiteit aan mensen, aan verhalen, aan perspectieven en aan meningen.” Hij wil maar zeggen: omdat de inwoners zo divers zijn, moet de kwaliteit gewoon goed zijn, zodat iedereen het waardeert. De horecaondernemer kiest met de Yip Group al decennialang heel bewust voor A1-locaties binnen de grachtengordel van Amsterdam, zodat ze verzekerd van dagelijkse bezoekers.

“Dagelijks ontvangen wij de Amsterdammers en daarnaast - in de meerderheid - heel veel global visitors.” Het is volgens Yip dan ook niet vreemd dat hij vanaf de begindagen al inspeelt op de meerderheid van zijn bezoekers. “Dit doen we onder meer door middel van het aannemen van veel Engelssprekend personeel, menukaarten in het Engels en de acceptatie van alle creditcards.”

*De tekst gaat verder onder de afbeeldingen. Horecaondernemer Won Yip (links) en The Diamond (rechts).

Won-Yip The-Diamond-Amsterdam

Het moet goed zijn

In alle Europese steden die ertoe doen zijn er dagelijks meer global visitors dan lokale bewoners, weet Yip. “Zo ook in Amsterdam. De discussie over teveel toeristen begrijp ik, maar we moeten hierin niet overdrijven. De komende jaren staan wereldwijd in het teken van leisure and pleasure, de toeristen zullen blijven komen en je kunt dit als horecaondernemer prima managen.”

Als je relevant wil zijn voor lokale gasten en voor toeristen, moet je een stukje eigenheid in je zaak hebben, voegt Riad Farhat toe. En er een stapje extra voor zetten. “Het moet goed zijn, er moet gevoel en liefde in zitten en dan komen allebei de doelgroepen. Toeristen zijn ook gewoon mensen, ze lopen alleen in een ander land. Je moet ze beschouwen alsof het je buurman is.”

Rokin-85-Amsterdam13 Rokin-85-Amsterdam14

Gastropub Rokin 85 in Amsterdam
Artikel delen