Steeds meer horecaondernemers bieden hun zaak ook aan als locatie voor bruiloften, jubilea, (wijn)proeverijen, feesten en zakelijke bijeenkomsten. Het kan een mooi verdienmodel zijn, mits je het goed aanpakt.
Tekst: Bo Peters
Foto's: ANNABEE Photography en Odiza fotografie
Hoofdfoto: Bruiloft bij Kasteel Baexem
Stel: je horecazaak loopt goed, maar je zoekt extra omzet, liefst op doordeweekse dagen. Wel eens nagedacht over het inzetten van je zaak als volwaardige eventlocatie? Horecaondernemers Jan Willem ’t Hooft van Slot Doddendael in Ewijk, Nadine van den Hoek en Stephan Biemans van Kasteel Baexem in het Limburgse Baexem en Jeroen Kuiper van Strandpaviljoen de Staat aan het Zuiderstrand in Den Haag, bouwden hun horecazaak uit tot evenementenlocatie. En met succes: het vormt inmiddels dé ruggengraat van hun businessmodel.
Waar Slot Doddendael ooit zestig huwelijken per jaar organiseerde, verwelkomt het landgoed nu 140 bruidsparen in mediterrane sfeer. Jan Willem ’t Hooft: “Met 80% van de totale omzet afkomstig uit evenementen, waarvan weer 80% uit bruiloften, vormt deze tak de kern van ons bedrijf. Een gemiddelde bruiloft kost bij ons tussen de 15.000 en 20.000 euro, waarbij we met een minimale omzetgarantie werken.” De vraag is groot: een aanlooptijd van twaalf tot achttien maanden komt volgens ’t Hooft zeker voor.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Bij Kasteel Baexem staat exclusiviteit centraal: per jaar worden slechts acht bruiloften georganiseerd, telkens verspreid over een heel weekend. De winst wordt gemaakt met het aanbieden van een all-inpakket. Het bruidspaar en de gasten arriveren op vrijdag voor een informele pizza-avond in de kasteeltuin, gevolgd door een volledige trouwdag op zaterdag én een verlengde dag op zondag. “Elk gedeelte in de tuin heeft een eigen sfeer en functie”, licht Nadine van den Hoek toe. Deze exclusiviteit lonkt: Kasteel Baexem is steevast volgeboekt in het bruiloftseizoen
Bij Strandpaviljoen de Staat vormen evenementen een derde van de totale omzet. Het ja-woord geven met blote voeten in het zand is voor veel bruidsparen een droom. Hoewel de Nederlandse zomers steeds heter en droger worden, is goed weer nog altijd geen garantie. Juist daarom zet eigenaar Jeroen Kuiper in op evenementen: een solide zekerheid met een reservering én aanbetaling.
*Tekst gaat verder onder de foto's van Kasteel Baexem.
Jan Willem ’t Hooft (Slot Doddendael): “Kan niet, bestaat niet. Een informele BBQ of juist een vijfgangenmenu in de tuin? Alles is bespreekbaar.” Nadine van den Hoek (Kasteel Baexem): “Sta open voor de wensen van gasten en wees onderscheidend in de markt. Wij pakken bijvoorbeeld marge op de totaalpakketten voor een bruiloft, die een heel weekend beslaan.” Jeroen Kuiper: (Strandpaviljoen de Staat): “Het serviceniveau en de kwaliteit die je biedt geven de doorslag. Draag gastvrijheid uit, ook in de producten die je serveert.”
Wat is nu de grootste uitdaging om je horecazaak ook tot een succesvolle eventlocatie te laten groeien? “Personeel”, geven de drie horecaondernemers onmiddellijk aan. “Echt goede beroepskrachten vinden, zoals restaurant- en partymanagers op midden-managementniveau, is moeilijk”, aldus ‘t Hooft. De huidige generatie heeft meer ‘noten op de zang’, wil niet meer standaard weekenden werken, en ook de personeelskosten rijzen de pan uit, sommen de ondernemers de uitdagingen op
Bij Slot Doddendael zorgen zes vaste medewerkers, drie partymanagers en acht tot tien oproepkrachten voor een vlekkeloos bruiloftsdiner voor zo’n vijftig tot zestig personen en 125 tot 150 avondgasten. Kasteel Baexem werkt lokaal: “We huren mensen in uit het dorp, jongeren en mensen die we kennen”, vertelt Van den Hoek. “Investeren in je netwerk is hiervoor cruciaal. Op die manier bind je mensen aan je.”
Bij Strandpaviljoen de Staat lopen op de zomerse topdagen ongeveer 55 medewerkers rond en gebruiken ze een handige app-groep voor 105 medewerkers waar losse diensten in worden gezet. Kuiper: “We hebben het voordeel dat mensen het bij ons gezellig vinden. Als je bijvoorbeeld één lid van een hockeyvereniging binnen hebt, volgt de rest vanzelf.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Een trouwlocatie moet zichtbaar zijn. Potentiële gasten willen alles vooraf zien, de sfeer, de tuin, de zaal, alles. “Foto’s op sociale media zijn daarom enorm belangrijk”, vertelt ‘t Hooft. Van den Hoek erkent dit: “De meeste gasten komen bij ons binnen via Instagram, maar ook via mond-tot-mondreclame.” Slot Doddendael profiteert van platforms als Toptrouwlocaties. Vijf keer per jaar organiseert dit platform open dagen. “Vandaag ontvingen we bijvoorbeeld 65 potentiële bruidsparen in één keer. Zo’n informatieve, maar vrijblijvende dag om kennis te maken en sfeer te proeven, werkt goed. Mensen vinden dat fijn.”
In de wintermaanden ligt de huwelijksmarkt bijna stil en dat betekent een extra uitdaging voor Slot Doddendael, geeft ‘t Hooft aan. “Ook privé-evenementen zijn dan minder in trek. We zoeken het dan in andere belevingen, zoals netwerkborrels, vergaderingen en bijvoorbeeld bedrijfspromotiedagen. Hiervoor benaderen we zelf actief bedrijven.” Kasteel Baexem is in de verkennende fase om het laagseizoen te benutten voor coaching, vergaderingen en trainingen. “We zien hier zeker een opkomende markt voor onze locatie”, aldus Van den Hoek.
*Tekst gaat verder onder de foto's.
De kosten lopen al fors op, de marges staan onder druk en voor events is extra inzet van personeel nodig. Het blijft zoeken naar de balans tussen betaalbaarheid, capaciteit en marge. “Ondertussen moeten we realistisch blijven - zes euro voor een glas bier vragen is niet reëel”, aldus Jan Willem ‘t Hooft. “Een evenement komt altijd bovenop de reguliere drukte. Dat vraagt om opschaling, terwijl alles vaak al op scherp staat”, aldus Jeroen Kuiper.