De afgelopen drie jaar heeft meer dan de helft (52%) van de Nederlanders overnacht in een hotel in Nederland. De ketens Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Hotelgasten verblijven het langst bij Enjoyhotels. Bijna één op de vijf (17%) hotelbezoeken is zakelijk. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Meer dan de helft (52%) van de Nederlandse volwassenen bezocht de afgelopen drie jaar minstens één hotelketen. Dat zijn bijna 7,6 miljoen Nederlandse bezoekers die samen goed zijn voor bijna 27,2 miljoen hotelbezoeken. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Maar liefst 27% van de bevolking verbleef bij Van der Valk, gevolgd door Fletcher Hotels met 22%. NH Hotels, ibis en Bastion Hotels maken de top vijf compleet.
Hotelbezoekers verblijven gemiddeld 1,8 nachten bij een hotelketen. Bezoekers verblijven gemiddeld het langst bij Enjoyhotels (4,1). Corendon Hotels volgt met een gemiddelde verblijfsduur van 3,5 nachten. Bezoekers verblijven ook relatief lang bij Stayokay (2,0), Westcord Hotels (1,9) en Bilderberg (1,9).