advertorial

'Narline in Zuidwolde is begrip in de regio'

Hendrik-Jan en Henriëtte

'Narline in Zuidwolde is begrip in de regio'

Het ondernemersstel Hendrik-Jan Lip (47) en Henriëtte Waaijenberg (57) runt sinds 2019 horecacomplex Narline in Zuidwolde. En met succes. De accommodatie wordt binnenkort uitgebreid met een hotel. “We blijven altijd positief en zien overal kansen in. Dat is onze kracht.”

Foto’s: Pim Ras

Alles onder één dak

“Dit is het!” Horecaondernemer Hendrik-Jan Lip weet nog goed wat er door zijn hoofd ging toen hij bijna zes jaar geleden voorzichtig zijn eerste stapjes zette in wat later horecacomplex Narline zou worden. “Deze plek heeft alles”, zegt hij nog steeds. Zijn partner, collega-ondernemer Henriëtte Waaijenberg, knikt instemmend bij die woorden: “Narline heeft alles om mooie momenten te beleven.”

Wie Narline kent, weet dat dat rake teksten zijn. Na een turbulente start (waarover later meer) draait het horecacomplex in het Drentse Zuidwolde, dat gehuisvest is in een Rijks-monumentale boerderij uit 1768, inmiddels op volle toeren. Met voor ieder wat wils. Behalve restaurant Narline, waar volgens de Franse keuken gekookt wordt, zijn er tal van mogelijkheden, zoals kookworkshops, wijnproeverijen, zakelijke bijeenkomsten, bruiloften en herdenkingsdiensten. Ook is er een prachtige tuin met moestuin en wijngaard. En dat allemaal vlakbij de A28.

“We zijn echt een begrip geworden in de regio”, constateert een tevreden Hendrik-Jan. Onlangs nog werden Hendrik-Jan en Henriëtte verkozen tot ondernemer van de maand in de provincie Drenthe. “We blijven altijd positief en zien overal kansen in”, meent Hendrik-Jan. “Dat is onze kracht.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Restaurant

Veerkracht in lastige tijden

Die positiviteit en veerkracht waren zeker nodig in het begin van Narline. Na een grondige verbouwing in 2019 volgde - vlak na de opening van het restaurant - corona, met alle gevolgen van dien. Narline kon fluiten naar coronasteun. Want: de overheidssteun werd bepaald over de omzet in 2019, iets wat er amper was omdat dat jaar vooral in het teken stond van de renovatie. Een rechtszaak tegen Het Rijk volgde.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bood daarbij gelukkig de helpende hand. “Zij hebben ons altijd goed geïnformeerd over de wet- en regelgeving”, vertelt Henriëtte. “Dat steuntje in de rug hadden we echt nodig. Zeker in een voor ons erg moeilijke tijd.” Hoewel de rechtszaak op niets uitliep, deed Narline nog wel een succesvol beroep op het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). “Het gevoel van onrecht speelde heel erg”, weet Henriëtte nog. “Maar we hielden de moed erin. We hebben ook absoluut niet stilgezeten in die tijd.”

*Tekst gaat verder onder de foto's.

Eigenaren Tafel

Uitbreiding met een hotel en camperplekken

De glimlach bij het ondernemersstel is meteen terug als ze terugdenken aan een actie waarmee ze zelfs de voorpagina van De Telegraaf haalden. “Eten in een caravan mocht op een gegeven moment weer wel”, herinnert Hendrik-Jan. “Dus toen hebben wij via een bevriende ondernemer twintig caravans in onze tuin laten zetten. Maar ja, de provincie ging ervoor liggen. Die vonden het toch niet zo’n goed idee.”

Toch zijn ook campers binnenkort welkom bij Narline. Het horecacomplex gaat namelijk uitbreiden. Recent zijn de plannen goedgekeurd voor een hotel met 26 kamers en acht camperplekken. Immers, de zestig tot zeventig stellen die elkaar jaarlijks het ja-woord geven bij Narline moeten ook hun huwelijksnacht in een stijlvolle suite door kunnen brengen. “We zien dat als het laatste stukje van de taart”, vertelt Henriëtte. “Bij mooie momenten hoort ook mooi slapen.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Inrichting

Steun en inspiratie van KHN

Narline vindt bij de uitbreiding veel steun van KHN. “Toen we vertelden over een hotel werden we meteen in contact gebracht met handige adressen”, schetst Henriëtte. “Dat werkte inspirerend. Dankzij Koninklijke Horeca Nederland konden we veel nieuwe ideeën opdoen.”

KHN, de brancheorganisatie voor de horeca in Nederland, is een dankbaar platform voor Narline. “Zij zijn trots om dagelijks voor de horeca te werken, net als wij”, besluit Henriëtte. “Ze zijn ook vóór gastvrijheid en ondernemerschap. Dat past bij ons. En bij het prachtige ambacht dat we hebben.”

*Tekst gaat verder onder de foto's in het groene kader.

Wijn Buitenkant

Over KHN

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is al ruim 140 jaar dé branchevereniging voor horecaondernemers. Met 17.000 leden zet KHN zich in voor een gezonde en krachtige horecasector. Ondernemers kunnen rekenen op persoonlijk advies, actuele informatie, ledenvoordeel en een sterke lokale, landelijke en Europese lobby. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendige horeca.
Artikel delen