KHN: 'Btw-verhoging op logies jaagt toeristen weg en kost NL banen'

Marijke Vuik KHN-voorzitter
Tags: hotel

KHN: 'Btw-verhoging op logies jaagt toeristen weg en kost NL banen'

De Tweede Kamer stemt dinsdag 9 september over een motie die moet voorkomen dat de btw op logies vanaf 2026 stijgt van 9% naar 21%. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert samen met hoteliers en partners actie tegen deze geplande btw-verhoging. KHN-voorzitter Marijke Vuik legt uit waarom deze maatregel desastreuze gevolgen heeft. “We concurreren onszelf de markt uit.”

Tekst: Roy Timmerman
Foto: Marijke Vuik

KHN heeft afgelopen week het magazine ‘Slapeloze nachten’ aangeboden aan de Tweede Kamer. Waarom?

“Het idee achter dat magazine is om ondernemers aan het woord te laten over de impact op hun bedrijven. Het zijn mensen die elke dag keihard werken voor hun gasten en hun hotels. Hun toekomst staat op het spel door de geplande btw-verhoging op logies van 9% naar 21% vanaf 2026. Daarom vertellen tien hoteliers in het magazine wat dit concreet voor hen betekent: voor hun investeringen, voor hun personeel en voor hun zorgen richting de toekomst. Het is belangrijk om niet alleen naar cijfers te kijken, maar ook naar de mensen achter die bedrijven.”

Voor het kabinet is het een simpele optelsom: meer btw betekent meer inkomsten voor de staatskas

“Het ministerie van Financiën rekent op zo’n 1,2 miljard euro extra opbrengst. Maar uit de impactanalyse, die in opdracht van het ministerie is gedaan, en vlak voor het zomerreces naar de Kamer is gestuurd, blijkt dat de maatregel juist méér kost dan hij oplevert. Daarin staat dat de btw-verhoging kan leiden tot 30% minder vraag. Dat is enorm: toeristen geven in Nederland jaarlijks 111 miljard euro uit. Als het aantal toeristen met een derde daalt, lopen we vele miljarden mis. Het idee dat dit een simpele begrotingsmaatregel is, klopt dus gewoon niet.”

'De maatregel kost juist méér dan hij oplevert'

De maatregel raakt volgens de impactanalyse dus ook veel meer dan alleen de hotels

“Het effect is veel breder. Toeristen geven hun geld niet alleen uit aan een overnachting, maar ook in restaurants, winkels, musea en bij lokale voorzieningen. Toerisme is goed voor 4% van de Nederlandse economie. Als er straks 30% minder toeristen komen, verdwijnen er banen in hotels, in de schoonmaak en bij leveranciers. Bovendien zet het de leefbaarheid van dorpen en steden onder druk. Zeker in grensregio’s is dit desastreus: waarom zou je in Nederland overnachten als je tien kilometer verderop in Duitsland (7% btw op logies) of België (6%) goedkoper terechtkunt? Het prijsverschil wordt te groot, we concurreren onszelf de markt uit.”

Hoe groot is de impact op hoteliers?

“Ze staan al jaren onder druk en dat neemt alleen maar toe. Hotels hebben de coronacrisis achter de rug, de loon- en energiekosten zijn flink gestegen, en in een aantal steden is ook de toeristenbelasting fors verhoogd – in Amsterdam bijvoorbeeld van 7% naar 12,5%. De marges staan onder zware druk. In de begroting van het ministerie van Financiën staat dat de verwachting is dat niet alle kosten van de btw-verhoging kunnen worden doorberekend: zo’n 25% zal door de ondernemers zelf moeten worden opgevangen. Voor veel bedrijven is die ruimte er simpelweg niet.”

Hoe oefent KHN druk uit op de politiek?

“Het kabinet is demissionair, dat maakt sommige zaken ingewikkelder. Afgelopen week is bijvoorbeeld al de derde staatssecretaris die over dit dossier gaat, beëdigd. Maar wij blijven in gesprek met alle partijen. Dinsdag 9 september bieden we een brief aan de Tweede Kamer aan, medeondertekend door vakbonden, brancheorganisaties en banken. Daarmee laten we zien dat dit geen probleem is van één sector, maar een brede maatschappelijke zorg. De Tweede Kamer stemt deze dag over de motie van GroenLinks/PvdA en SP om het lage tarief te behouden. KHN is aanwezig bij het overhandigen van de brief én bij de stemming.”

'De btw-verhoging is onnodig en schadelijk'

Wat is de boodschap van KHN aan de Tweede Kamer?

“Geef toerisme en de hotelsector de kans om te blijven bijdragen aan de Nederlandse economie en samenleving. De btw-verhoging raakt veel meer dan alleen hotels, iedereen krijgt er in Nederland mee te maken. Ook vakantieparken, campings en schooluitjes worden duurder en dan raakt de maatregel ook nog eens de rest van de horecasector, de retail etc. Houd Nederland aantrekkelijk en bereikbaar – niet alleen voor buitenlandse gasten, maar ook voor Nederlandse gezinnen. Deze btw-verhoging is niet alleen onnodig, maar ook schadelijk.”

Tot slot: wat verwacht KHN van de stemming?

“Ondanks dat het kabinet demissionair is, kan – als er een meerderheid in de Kamer is – deze maatregel gewoon worden teruggedraaid. Wij hopen en verwachten dat Kamerleden inzien dat deze btw-verhoging funest is voor de sector en voor de economie.”

UPDATE 10 september

Dinsdag 9 september werd bekend dat de motie van GL/PvdA is aangehouden. Dat betekent dat er (nog) niet over is gestemd. Over de SP-motie is wel gestemd, en die is afgewezen.

Toch zijn er volgens KHN duidelijke lichtpunten: BBB-Kamerlid Henk Vermeer gaf in een stemverklaring aan dat de BBB met een alternatief voorstel komt tijdens de behandeling van het Belastingplan, omdat uit onderzoek blijkt dat de verwachte belastingopbrengst bij lange na niet wordt gehaald en de verhoging juist negatieve effecten heeft, vooral in de grensregio’s. PVV, DENK, JA21 en Forum voor Democratie steunden de motie van de SP. "Het geeft ons het vertrouwen dat er tijdens de behandeling van het Belastingplan alsnog een meerderheid kan ontstaan om de btw-verhoging terug te draaien."

Artikel delen