Nederlandse hotelsector toont tekenen van herstel, maar zorgen blijven

Hotel
Tags: hotel

Nederlandse hotelsector toont tekenen van herstel, maar zorgen blijven

Na twee tegenvallende jaren door de pandemie vertoont de reissector eindelijk tekenen van herstel. Vergeleken met Europese hoteliers zijn Nederlandse hoteleigenaren een stuk positiever over de economische en financiële situatie waarin ze zich bevinden. Dat blijkt uit publicatie van de eerste European Accomodation Barometer 2022 van Statista, gespecialiseerd in markt- en consumentendata, in samenwerking met Booking.com. Toch zijn er ook zorgen: hoteliers zien de grootste uitdagingen in stijgende energiekosten, economische omstandigheden en personeelskosten.

Optimistischer dan Europees gemiddelde

Uit de studie, die is uitgevoerd onder accommodatiebeheerders in 23 Europese landen, blijkt dat 81% van de Nederlandse eigenaren van een hotel of andere accommodatie positief terugkijkt op het afgelopen half jaar. Maar liefst 88% beoordeelt de huidige economische situatie zelfs als goed of zeer goed. “Een groot verschil met het Europese gemiddelde van 57%”, zegt Ben Schroeter, Director Strategic Engagement bij Booking.com. Aan de andere kant waren Nederlandse respondenten minder geïnteresseerd in overheidsbeleid, zoals steun tijdens de pandemie of tijdens een energiecrisis; 46% zei dat ze het belangrijk of zeer belangrijk vonden, in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 62%.

Bovendien, terwijl 29% van de Europeanen verwachtte dat de impact van overheidsregulering tot op zekere hoogte schadelijk zou zijn, zei slechts 15% van de Nederlanders hetzelfde, wat wijst op de over het algemeen optimistischer vooruitzichten en het vertrouwen dat het overheidsbeleid de Nederlandse accommodatie sector zal ondersteunen. 

Grootste uitdagingen

Op de vraag wat voor hoteliers de grootste uitdagingen zijn, verschillen de antwoorden niet veel per land. Alle Europese hoteliers zien de energiecrisis momenteel als de grootste uitdaging (80%), gevolgd door de algemene economische situatie (48%), personeelskosten (42%) en het werven en behouden van personeel (43%). Wel maken Nederlandse eigenaren zich gemiddeld meer zorgen vergeleken met het Europees gemiddelde. In Nederland worden de energiekosten door 89% beoordeeld als grootste uitdaging.

Grotere hotelketens, meer stabiliteit

Zowel ketens als onafhankelijke accommodaties hebben het de afgelopen zes maanden redelijk goed gedaan wat betreft de algemene bedrijfsontwikkeling. Toch meldt een groter deel van de ketens (77%) positieve bedrijfsresultaten in vergelijking tot onafhankelijke bedrijven (68%). Hotelketens blijken het in Europa dus consequent beter te doen dan onafhankelijke hotels en geven dan ook vaker positieve financiële vooruitzichten aan op het gebied van gemiddelde kamerprijzen, bezettingsgraad, toegang tot kapitaal of investeringsplannen. Zeer grote bedrijven met meer dan 250 bedden beoordelen hun algemene ontwikkeling (78%), kamerprijs (60%) en bezettingsgraad (64%) consequent vaker positief of zeer positief dan kleinere bedrijven.

Voorzichtig optimisme 

De economische vooruitzichten voor de toekomst zijn voorzichtig met een bescheiden 38% van de respondenten die aangaven een positieve bedrijfsontwikkeling in de komende 6 maanden te verwachten. De ineenstorting van de reismarkt in 2020 heeft waarschijnlijk de gemengde antwoorden over investeringen in de nabije toekomst beïnvloed. Toch verwacht ruim een derde (34%) van de Nederlandse accommodatiebeheerders de komende zes maanden meer te gaan investeren dan de afgelopen tijd. Toegang tot kapitaal lijkt in ieder geval geen probleem te zijn voor hen: slechts 16% heeft moeite met het rondkrijgen van financiering voor investeringen. 

 

Artikel delen