Pubquizzen veranderen stille avonden in stampvolle zaken. Steeds meer horecaondernemers ontdekken deze combinatie van muziek, kennis, competitie en gezelligheid. “Naast een goede omzet, brengt het gasten binnen die anders nooit waren gekomen.”
Tekst: Roy Timmerman
Op dinsdagavond is er in Wageningen één plek waar je je moet haasten om nog een stoel te vinden: The Doctor. Al ruim 18 jaar organiseren ze in het bruine café wekelijks een pubquiz - een traditie die zo is ingeburgerd dat vaste gasten precies weten hoe laat ze een teamgenoot vooruit moeten sturen om een plekje veilig te stellen. “Als je om 19.00 uur komt, ben je eigenlijk al te laat”, lacht eigenaar Ronald Tazelaar. Het café zit dan al stampvol: 80 tot 120 deelnemers, variërend van (oud-)studenten tot Wageningers van allerlei leeftijden.
De formule is inmiddels zo succesvol dat de dinsdag voor The Doctor financieel interessanter is geworden dan de van oudsher populaire donderdag- en vrijdagavonden. “Gasten komen op dinsdag echt voor de quiz en de gezelligheid”, zegt Tazelaar. “Het zit dan helemaal vol, ze drinken de hele avond en dat levert een mooie omzet op. En ook het personeel vindt dit een van de leukste avonden om te werken, er hangt een hele vrolijke, uitgelaten sfeer.”
Het succes van deze avonden, zoals in The Doctor, krijgt steeds meer navolging in de horeca: pubquizzen groeien in populariteit en fungeren als katalysator voor meer omzet, juist op dagen die voorheen lastig te vullen waren.
Ook Pascal Ninaber van pubquizorganisator Upbeatles zag de vraag vanuit horecaondernemers de afgelopen jaren toenemen. Wat ooit samen met mede-eigenaar Jochem Geerdink begon als een hobbyproject in Utrecht - een zelfgemaakte muziekquiz in een kroeg - ontwikkelde zich tot een professioneel concept dat nu meer dan 30 vaste horecalocaties bedient. “We bouwden een website, een socialmediapagina en langzaam begon het te lopen. 10 jaar geleden deden we het nog hobbymatig, nu sturen we een tiental quizmasters het land door”, vertelt Ninaber.
Upbeatles verzorgt quizzen op allerlei plekken, van cafés en brasserieën tot bedrijfsuitjes, want ook de aanvragen uit de zakelijke markt nemen toe. De vaste avonden in de horeca blijven echter de kern. “De maandag, dinsdag en woensdag zijn voor veel zaken een uitdaging om vol te raken. Met een pubquiz trek je niet alleen vaste teams, maar ook nieuwe bezoekers. Je ziet dat zo’n avond makkelijk vol loopt. Voor gasten is het een leuke avond uit en je test je (muziek)kennis dus er zit ook een competitie-element in.”
Dat merkt ook Utrechtse Horeca Groep, die sinds 2 jaar samen met Upbeatles pubquizzen organiseert bij hun Utrechtse zaken HAL22 en Bar Brasserie De Blend. Business performance manager Karlijn van Dijk zag het effect vrijwel direct. “Bij HAL22 wilden we vooral de zaterdagavond wat meer leven inblazen. Dat is een leisure- en sportcentrum mét horecaruimte. Je kunt hier padellen, fitnessen, maar ook poolen en bowlen. Zaterdag is helemaal geen typische pubquizdag, maar bij ons werkt het fantastisch. We zitten buiten het centrum, richting Maarssen, en zitten deze avonden bijna altijd vol – zo’n 100 deelnemers.”
Dat aantal komt gemiddeld ook op een quizavond bij De Blend, waar ze de quiz juist gebruiken om een nieuwe locatie op de kaart te zetten. “De zaak is een jaar open, het zit aan de rand van de stad. Dan moet je mensen echt een reden geven om te komen. Hier organiseren we de quiz op een vrijdag - het zorgt voor bekendheid en brengt nieuwe gasten binnen.”
De doelgroep blijkt veel breder dan gedacht: gezinnen, 30-plussers, expats, stelletjes en vriendengroepen. “Utrecht is natuurlijk een studentenstad, maar we hebben een hele leuke gastenmix”, zegt Van Dijk. “De vragen zijn pittig, de rondes gevarieerd. Mensen vinden het een ideale manier om iets leuks te doen zonder hoge kosten. Voor een paar euro per persoon – los van de consumpties - heb je een hele avond entertainment.”
Voor horecaondernemers zijn deze avonden financieel gunstig. Een quiz organiseren is laagdrempelig; je hebt geen hoge inkoopkosten en je hoeft alleen wat tafels te verschuiven. De organisator rekent een kleine bijdrage of hanteert een omzetgarantie die je bij voldoende belangstelling snel haalt. Horecaondernemers vullen hun zaak op momenten die anders mager zijn.
“Bij ons zorgt het voor serieuze drank- en hapjesomzet”, zegt Van Dijk. “Maar het levert ook iets anders op: mensen leren je zaak kennen en komen terug.” Tazelaar uit Wageningen herkent dat. “De quiz creëert een vaste ritme in de week. Het uitgaansleven is veranderd. Mensen gaan minder spontaan de kroeg in. Een quiz geeft structuur en een aanleiding om te komen. Daardoor ontstaat er een community. In de zomer zetten we zelfs de pui open en quizzen mensen deels buiten. Dat is goud.”
Op de vraag of ze het zouden aanraden aan andere horecaondernemers, zijn ze alle 3 stellig. “Absoluut”, zegt Tazelaar. “Zolang je een goede quizmaster hebt en het consistent doet, is het een leuke, makkelijke en rendabele avond.” Ninaber: “Elke stad heeft plek voor meerdere quizlocaties. Het is het soort entertainment dat nooit verveelt.”
Van Dijk noemt het, naast de omzet, vooral een kans om je zaak op de kaart te zetten: “Het brengt mensen binnen die anders nooit waren gekomen.” Tazelaar denkt inmiddels aan uitbreiding met thematische quizzen. “Het loopt iedere week storm hier. Ik denk dat wij het zelfs 2 keer per week vol zouden krijgen.”