Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 7,3 miljoen bezoekers. ’t Zusje is het populairst (13%). Restaurantketens zijn vooral populair onder 18- tot en met 34-jarigen. The Seafood Bar is juist favoriet bij 50-plussers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders.
Openingsfoto: Happy Italy Roermond
Fotograaf: o.a. Pim Ras
De helft van de volwassen Nederlanders (50%) bezocht het afgelopen jaar minstens één keer een restaurantketen. Dat zijn ruim 7,3 miljoen bezoekers. ’t Zusje trekt de meeste gasten (13%), gevolgd door Loetje en De Beren (beiden 11%). La Cubanita (10%) en Happy Italy (5%) maken de top vijf compleet.
*De tekst gaat onder de diagram verder.

Restaurantketens zijn vooral populair onder jongvolwassenen. Maar liefst 76% van de 18- tot en met 34-jarigen bezocht het afgelopen jaar een keten. Onder 35- tot en met 49-jarigen (49%) en 50-plussers (37%) ligt dit aandeel aanzienlijk lager. Dit is ook terug te zien bij sommige individuele ketens. Zo at bijna een vierde (23%) van de 18- tot en met 34-jarigen het afgelopen jaar bij ’t Zusje, tegenover 13% van de 35- tot en met 49-jarigen en slechts 7% van de 50-plussers.
De leeftijdsverdeling verschilt sterk per restaurantketen. The Seafood Bar (80%) en Bregje (57%) trekken vooral 50-plussers. Jongeren domineren juist bij andere ketens. Zo bestaat het grootste deel van de gasten bij La Cubanita (51%), SHABU SHABU (59%), Happy Italy (62%), SUMO (70%), Gauchos (74%) en DADAWAN (80%) uit 18- tot en met 34-jarigen.