Riad Farhat opent met 3WO eerste zaak buiten Amsterdam

Riad Farhat

Riad Farhat opent met 3WO eerste zaak buiten Amsterdam

Hij is één van de grondleggers van de Drie Wijzen uit Oost (3WO Horeca Groep) en heeft dertig goedlopende horecazaken in Amsterdam. We spreken deze week Riad Farhat (43) in onze ondernemersrubriek. Hij vertelt over de succesvolle eigenaars-constructie van 3WO én deelt leuk nieuws: ze gaan opereren buiten Amsterdam. “Recent kochten we onze eerste zaak aan de Voorstraat in Utrecht.”

Tekst: Madelief de Weerd

Farhat richtte samen met Jason Berg en Piet van der Graaf 3WO Horeca Groep op. Ze begonnen hun eerste zaak in 2008 op het Amsterdamse Beukenplein en hebben nu, vijftien jaar later, dertig horecazaken. Allemaal gevestigd in Amsterdam. De horecagroep gaat zich nu ook richten op andere steden. En dan met name de studentensteden. De eerste stad? Utrecht. “Recent kochten we onze eerste zaak aan de Voorstraat in Utrecht. Wat voor zaak het wordt? Dat houd ik nog even geheim. As we speak rijd ik er nu heen”, vertelt hij een tikkeltje geheimzinnig.

Gebieden die jong zijn en blijven

En waarom gaat 3WO zich specifiek richten op studentensteden? “Studenten zijn niet specifiek onze doelgroep. In de buurten in Amsterdam waar onze zaken zitten, wonen wel veel studenten”, vertelt Farhat. “Onze zaken zijn buurtcaféconcepten. Iedereen is welkom. Het is wel fijn dat er op maandagen, dinsdagen en woensdagen ook een beetje reuring is. Voor oudere gasten met een fulltime-baan is het lastiger om op die dagen de horeca te bezoeken. Daarom richten we ons ook op studenten en willen we dat dat doorschuift. Daarmee bedoel ik dat de gebieden waar wij opereren jong zijn en blijven.”

'Begin met passie een horecazaak. Dan heb je de helft van het succes al binnen'

Gouden formule

Elke zaak van 3WO lijkt een soort gouden formule te hebben. Deze nieuwe zaak in Utrecht zal daarom ongetwijfeld een succes worden. We vroegen Farhat wat hun succesformule is. “Als je met passie een horecazaak begint, dan heb je de helft van het succes al binnen. Ook is het belangrijk om veel tijd, energie, liefde en aandacht in je zaak te stoppen. Dat is hetgene wat gasten fijn vinden.”

Daarnaast is het belangrijk dat je als horecaondernemer kijkt naar het gebied waar je wilt gaan opereren, geeft Farhat aan. “Vraag jezelf af waar de behoefte ligt in dat gebied en verrijk het. Hierdoor voeg je echt waarde toe. Misschien is het zelfs één van de factoren waarom een zaak succesvol is of niet.”

Eigenaars-constructie

3WO ken je als de drie oprichters. De visie van de horecagroep is samenwerken, groeien en vermenigvuldigen. “Dan moet je kunnen delen”, zegt Farhat. “Zo ben ik zelf ook gestart en op onze beurt doen wij dat ook met onze partners.” 3WO biedt jonge mensen met ambitie de kans om te ondernemen. De meesten hebben financieel gezien niet de mogelijkheid om zelf een zaak op te starten. 3WO biedt hen hulp.

“Er zijn veel werknemers geweest die nu ondernemer zijn. Deze dames en heren hadden een verantwoordelijke functie van bedrijfsleider of chef. Tijdens sollicitatiegesprekken of na verloop van tijd kwam ter sprake dat zij interesse hadden om te ondernemen. Wij houden hen dan in de gaten. Komen we een zaak tegen die bij hem of haar past? Dan gaan we in gesprek met die werknemer.”

Voor die werknemers is het erg interessant om te ondernemen in een 3WO-zaak. De groep wordt met elke locatie groter, legt Farhat uit. “Hierdoor is het ondernemen ook aantrekkelijk op het gebied van inkoop, kennis delen en backoffice. Binnen de groep groeien mensen ook door. Dat is al vanaf dag één. Gaandeweg is het voor ons een fijne manier van groeien en ook de enige manier van groeien. Wij vinden het juist leuk om met anderen te ondernemen.”

Groei horecagroepen

De laatste tijd horen we steeds vaker over de groei van ketens. “Die gaan inderdaad groeien", zegt Farhat. "Maar horecagroepen gaan ook groeien. Momenteel is het moeilijk om nieuwe horecazaken te financieren. Degene die dat wel kunnen zijn horecagroepen. Zij hebben vaak wel de financiële middelen.”

Artikel delen