advertorial

'Steeds meer horecaondernemers besteden personeelszaken uit'

Please

'Steeds meer horecaondernemers besteden personeelszaken uit'

In de horeca draait alles om mensen. Wie gasten een fantastische beleving wil bieden, heeft een goed team nodig, maar juist op dat vlak liggen de grootste uitdagingen. Terwijl de vraag naar personeel blijft stijgen, worstelen ondernemers met druk op de marge door alsmaar toenemende (personeels)kosten, krapte op de arbeidsmarkt, ingewikkelde regelgeving en een stijgende administratieve druk. Wie aan het hoofd staat van een horecazaak, heeft er vaak onbedoeld een tweede bedrijf bij: een personeelsorganisatie.

Niet gek dus, dat steeds meer horecaondernemers de hulp inroepen van een externe partner om hun personeelszaken efficiënt te regelen. Eén van de partijen die zich hier al jaren in specialiseert, is Please. Wat begon als een payrollbedrijf groeide uit tot een fullservice HR-dienstverlener die meedenkt met de ondernemer – op de werkvloer én daarbuiten.

Tussen gastvrijheid en wetgeving

“De meeste horecaondernemers zijn begonnen vanuit passie voor het vak,” zegt Jad Berad, commercieel directeur Please. “Maar zodra ze personeel aannemen, worden ze ook werkgever – en dat is een vak apart.”

Contractvormen, cao-wijzigingen, salarisadministratie, ziekteverzuim en wet DBA: het zijn onderwerpen die weinig met de dagelijkse gang van zaken te maken hebben, maar waar een horecaondernemer niet omheen kan. Tegelijkertijd hebben zij daar geen kaas van gegeten en beschikken ze vaak ook niet over een eigen HR-afdeling. Dat zorgt voor kwetsbaarheid.

Please biedt ondersteuning op het snijvlak van ondernemen en werkgeven. Niet door alles over te nemen, maar door de ondernemer te versterken. “We zijn niet van het kaliber, ‘u vraagt, wij draaien’. We zijn geen anonieme backoffice,” zegt Berad. “We staan naast de ondernemer, als partner.”

*De tekst gaat verder onder het grijze kader.

Personeelszaken uitbesteden? 

Met payroll van Please heb jij geen omkijken meer naar verplichtingen, personeelsadministratie én risico’s! Zo bespaar je niet alleen geld, maar ook nog eens kostbare tijd.

Meer weten?

Bezoek de website van Please

Van payroll tot franchise-ondersteuning

De dienstverlening van Please is breed. De bekendste is waarschijnlijk de payrollconstructie, waarbij Please juridisch werkgever is en de ondernemer zich kan richten op de dagelijkse aansturing. Daarnaast biedt het bedrijf uitzenddiensten, salarisadministratie, digitale tools en ondersteuning bij zzp-constructies, franchiseformules en kennismigranten.

Daarnaast levert dochterbedrijf Please HR Professionals vaste en tijdelijke HR-professionals die intern meedraaien of op projectbasis aan de slag gaan. “De meeste klanten starten met één dienst – vaak uitzenden of payroll – en breiden dat uit zodra ze merken dat het werkt,” vertelt Berad. “Er zijn steeds meer bedrijven waarbij we alle personeelszaken mogen verzorgen.”

Wat opvalt is de pragmatische insteek. Geen standaard pakketten, maar maatwerk. “Een lunchroom met drie vaste krachten heeft andere behoeftes dan een hotel met twintig seizoensmedewerkers. En een jonge ondernemer kijkt anders naar zijn team dan een ervaren franchisenemer. Daar stemmen we onze diensten op af.”

Inzicht, rust en compliance

Wat levert het op? Volgens Please vooral rust, inzicht, overzicht en zekerheid. “Veel ondernemers komen bij ons omdat ze bang zijn om fouten te maken. Ze willen geen boete of ontevreden medewerkers.” Please helpt dan niet alleen met het inregelen van processen, maar denkt ook mee over personeelsinzet, wet- en regelgeving, verzuim en andere vraagstukken. En als blijkt dat we de personeelskosten ook nog eens kunnen drukken door meer efficiency, dan zien ze nog meer onze toegevoegde waarde.”

De digitale tools spelen daarbij een belangrijke rol. Via Aybler, het online platform van Please, kunnen ondernemers en medewerkers alles zelf inzien en regelen – van urenregistratie tot loonstroken – maar altijd met de zekerheid dat er een specialist meekijkt. “Je staat er nooit alleen voor,” benadrukt Berad. “Onze klanten hebben een eigen accountspecialist of accountmanager die de klant en de branche echt kent.”

Een veranderende rol

De groei van Please laat ook een bredere trend zien: de rol van HR verandert in de horeca. Waar het vroeger vooral ging om loonstroken en contracten, draait het nu steeds meer om goed werkgeverschap, behoud van medewerkers en strategische inzet van personeel.

“De horeca is een dynamische sector,” zegt Berad. “Als partner in personeelszaken moeten wij net zo wendbaar zijn als onze klanten. De ene ondernemer belt ons voor een spoedvraag over een zieke medewerker. De ander wil weten hoe hij zijn werkgeversmerk kan versterken omdat hij de concurrentie op goed personeel verliest van grote concullega's.”

Die veelzijdigheid lijkt een van de redenen waarom Please zo gewaardeerd wordt in de horeca. Niet alleen vanwege de praktische ondersteuning, maar vooral omdat de organisatie snapt hoe het werkt op de vloer – en wat er van ondernemers gevraagd wordt.

Eigenaar van restaurant Bregje Rotterdam en werkgever van meer dan 60 werknemers; Jan Julius van Hemert, ziet de samenwerking met Please als troef. "Please maakt mij attent op zaken die belangrijk zijn voor mij en mijn personeel. Daar maak ik dankbaar gebruik van en dit versterkt mijn rol als werkgever. Bovendien geeft het mijn medewerkers zekerheid dat zaken goed geregeld zijn. Dat ze op tijd salaris krijgen en dat ik de regels van de wet volg, anders word ik door Please op mijn vingers getikt. Bovendien levert de samenwerking met Please mij tijd op om bezig te zijn met de ontwikkeling en sfeer binnen het team. Zo kan ik de werkgever zijn die ik vroeger als werknemer zelf wilde hebben.”

Horecaondernemer anno nu

Horecaondernemers hebben vandaag de dag helderheid, ondersteuning en partnerschap nodig. Een partner die snapt dat een horecaondernemer niet op HR-jargon zit te wachten, maar op resultaat. “De meeste ondernemers willen niet alles uit handen geven, dat hoeft ook niet” besluit Jad. “Ze willen vooral weten dat het goed geregeld is. Dat ze kunnen vertrouwen op hun partner. En dat is precies wat wij bieden.”

Please werkt voor zelfstandige horecaondernemers en franchiseformules. Bezoek de website van Please voor meer informatie.

Meer informatie

Artikel delen