Horeca-cao: welke (horeca)vergunningen heb ik nodig?

Horeca vergunningen

Horeca-cao: welke (horeca)vergunningen heb ik nodig?

Als horecaondernemer moet je diverse vergunningen aanvragen, waaronder een drank- en horecavergunning, een terrasvergunning en een exploitatievergunning. Entree Magazine zet 7 essentiële (horeca)vergunningen op een rij.

1. Terrasvergunning

Wil je een terras maken bij je horecabedrijf? Of wil je het buitenterras groter maken? Dan is de kans groot dat je hiervoor een vergunning moet aanvragen bij de gemeente. Ook wanneer je een terras op je eigen terrein wil plaatsen, kan de gemeente een terrasvergunning vereisen. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van je gemeente staat of een vergunning verplicht is en welke eisen er aan je terras gesteld worden. Hierin kun je ook de sluitingstijden van het terras vinden.

2. Exploitatievergunning

Wanneer je een horecaonderneming start, uitbreidt of overneemt, is een exploitatievergunning van je gemeente vereist. Deze vergunning geeft toestemming van de gemeente om een horecazaak te runnen en dient als bescherming van de openbare orde en veiligheid. Elke gemeente stelt haar eigen voorwaarden vast waaraan de horeca moet voldoen. De vergunning kan online worden aangevraagd. Bij wijzigingen in het bedrijf, zoals het aannemen van nieuwe leidinggevenden of het uitbreiden van het terras, moet de vergunning worden gewijzigd of opnieuw worden aangevraagd. 

'Je kunt een vergunning niet automatisch overnemen van de vorige eigenaar'

3. Drank- en Horecavergunning (DHW) / Alcoholvergunning

De DHW-vergunning, nodig om alcohol te schenken, is persoonsgebonden en kan niet worden overgenomen van de vorige eigenaar. Tijdens de openingstijden moet er altijd iemand aanwezig zijn die op de DHW-vergunning / Alcoholvergunning staat. Om op de vergunning te worden vermeld, is een SVH-verklaring Sociale Hygiëne vereist. Je kunt deze vergunning bij de gemeente aanvragen. 

*De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Drank- en Horecavergunning Alcoholvergunning Entree MagazineEntree
(Fotograaf: Pim Ras)

4. Speelautomatenvergunning

Gokkasten plaatsen in een horecabedrijf mag niet zomaar. Volgens de Wet op de Kansspelen wordt er een onderscheid gemaakt tussen hoog- en laagdrempelige horecabedrijven. Onder de laatste categorie vallen onder andere snackbars, cafetaria's, broodjeszaken en discotheken. Hoogdrempelige horeca omvat locaties die voornamelijk gericht zijn op bezoekers van 18 jaar en ouder, zoals een café of restaurant. Deze zaken mogen maximaal twee speelautomaten hebben, mits ze een vergunning bij de gemeente aanvragen.

5. Omgevingsvergunning

Ga je je zaak (ver)bouwen, aanpassen, uitbreiden of vernieuwen? Dan is de kans groot dat je een omgevingsvergunning nodig hebt. Ook voor het (gedeeltelijk) slopen van gebouwen en voor handelingen met gevolgen voor beschermde monumenten, is in veel gevallen een omgevingsvergunning verplicht. Je kunt voor zo'n vergunning terecht bij de afdeling Bouwen en Wonen van de gemeente. 

6. Gebruiksmelding

Iedere ondernemer is verantwoordelijk voor het brandveilig gebruik van zijn gebouw. Lopen meer dan vijftig mensen tegelijk in je gebouw een verhoogd risico bij brand? Dan moet je een gebruiksmelding indienen via het omgevingsloket. Dien deze minimaal vier weken voor ingebruikname in. De gemeente en/of brandweer kan zowel direct als op een later moment komen controleren of het pand voldoet aan de eisen uit het Bouwbesluit.

7. Melding Milieuplicht Activiteitenbesluit

Als je een nieuw horecabedrijf begint of een bestaande horecalocatie overneemt en vervolgens een andere soort bedrijfsvoering gaat uitvoeren (bijvoorbeeld als je van een café een restaurant maakt), ben je verplicht om hier een melding van te maken op basis van het Activiteitenbesluit. Het Activiteitenbesluit bevat milieuregels voor bedrijven. Denk hierbij aan geluid, lucht, bodem, externe veiligheid, afval en afvalwater.

Artikel delen