Wing Li opent 19e horecazaak en deelt tips voor succesvol ondernemen

Horecaondernemer Wing Li in Saigon Càphê

Wing Li opent 19e horecazaak en deelt tips voor succesvol ondernemen

Deze week in onze chef- en ondernemersrubriek spreken we de Rotterdamse horecaondernemer Wing Li (49). Inmiddels heeft hij 19 vestigingen van de succesvolle horecaconcepten YoYo! Fresh Tea Bar, Seoul Sista en Saigon Càphê. We spreken Li over zijn nieuwste zaak die vorige week opende en zijn plan om uit te breiden in het buitenland. Daarnaast deelt hij handige tips voor een succesvol horecaconcept.

Tekst: Madelief de Weerd

Li werkte het grootste deel van zijn leven als IT-consultant. Op zijn veertigste gooide hij het roer volledig om en opende hij zijn eerste horecazaak: YoYo! Fresh Tea Bar. Deze Aziatische theebar in Rotterdam zorgde ervoor dat bubble tea toegankelijk werd voor Nederlanders. Met succes, want het werd een ware hit en heeft inmiddels veertien vestigingen. Tegen het einde van 2017 opende Li zijn tweede horecaconcept, Seoul Sista. Dit Koreaanse barbecuerestaurant was – net als de theebar – onontdekt in Nederland. Deze zaak viel eveneens goed in de smaak en heeft nu vier vestigingen. Zijn nieuwste restaurant Saigon Càphê opende vorige week in de Markthal Rotterdam.
'In alles wat ik onderneem houd ik een concept in mijn achterhoofd dat kan groeien'

Je opende een nieuw restaurant deze week, vertel!

“Mijn compagnons en ik openden deze maand Saigon Càphê in Rotterdam. In Amsterdam waren al drie vestigingen en dit is de allereerste in Rotterdam. De zaak heeft een all day-concept met op de kaart veel salades en vegan opties, maar ook vlees en vis. Veel Vietnamese restaurants hebben een streetfood-inrichting of een industrieel interieur, maar wij zochten het klassieke op. Het restaurant is volledig gerestyled en heeft een Frans-klassieke inrichting. Zo zijn er luifels, tegels en rode kleuren. Ik denk dat, in combinatie met het eetaanbod, het een mooi groeiconcept kan worden. Want in alles wat ik onderneem, houd ik een concept in mijn achterhoofd dat kan groeien. Die lijn trek ik door in al mijn formules.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Saigon Càphê Rotterdam-min
Saigon Càphê in Rotterdam

Wat is jouw geheim voor een succesvol horecaconcept?

“Letten op de allerkleinste details! De naam van de horecazaak moet bijvoorbeeld al direct duidelijk maken om wat voor zaak het gaat. Als mensen jou niet kennen en langs je zaak lopen dan moeten zij zien wat daar gebeurt. Het moet een impuls bij ze opwekken. Met jouw uitstraling en naam kun je al 2-0 voorstaan, nog voordat gasten je zaak binnenlopen.

Daarnaast is het belangrijk dat je een brede doelgroep bereikt. Met al onze vestigingen spreken we meerdere doelgroepen aan door het eet- en drinkaanbod. Bij YoYo! hebben we voor jongeren bijvoorbeeld zoete drankjes en voor bewuste mensen fruitdrankjes. Bij Seoul Sista hebben we weer een design en een grill dat een brede doelgroep aanspreekt. Hier komen dates, groepen, families, jongeren … noem het maar op. Saigon Càphê is een all day-concept dat een brede doelgroep aanspreekt. Elke eter kan hier de hele dag terecht. Van vlees- en visliefhebbers tot vegans.

Ik ga altijd uit van mijn eigen kracht en kijk niet naar wat concurrenten doen. Globaal houd ik het in de gaten, maar ik verdiep me er niet in. Ik ontwikkel mijn eigen DNA. Denk als ondernemer goed na over wie je wilt bereiken en wat jou existentie geeft op deze markt.”

Hoe is het om in deze tijd een nieuwe zaak te openen?

“Tsja, wat betreft de energieprijzen: daar heb je geen invloed op. We hebben het op dit moment nog oké qua tarieven, maar we moesten de prijzen wel verhogen om de lasten te compenseren. Personeel binden is een wetenschap an sich. Naar mijn mening is het belangrijk dat je een sterk merk hebt, waarmee iemand zich wil identificeren. Wij hebben dit met al onze vestigingen en ervoeren daardoor geen problemen bij het werven van nieuw personeel. Zij kenden de merken en wilden graag daarvoor werken.

Ook zijn we een relaxte werkgever. Als de werkgever zorgt dat medewerkers het naar hun zin hebben, dan stralen zij dat ook uit naar de gasten. Zorg daarom voor een fijne werkomgeving, werk leuk met elkaar samen en zorg voor een goede beloning.”

'Het is tijd om naar het buitenland te gaan'

Wat zijn je toekomstplannen?

“Seoul Sista willen we in Nederland laten groeien en met YoYo! Fresh Tea Bar willen we internationaal gaan. De theebar zit op de meeste A-locaties in Nederland en nu is het tijd om naar het buitenland te gaan. We focussen ons eerst op Spanje en gaan daarna verder. Kijkend naar Saigon Càphê is er veel groeipotentie in Nederland, omdat het een all day-concept is dat meerdere doelgroepen aanspreekt.”

Seoul Sista YoYo! Fresh Tea Bar
Artikel delen