Stel je voor: een marketingcollega, HR-medewerker en communicatieprofessional erbij zónder extra mensen aan te nemen. Met AI kan het. Toch blijven kleine ondernemers achter als het gaat om AI. “Juist zij halen er veel voordeel uit.”
Binnen twee tellen een Instagrampost van je nieuwe gerecht, hulp bij functioneringsgesprekken en snel de allergenen van je nieuwe kaart voorhanden. Het zijn maar een paar voorbeelden van de talloze voordelen van AI. “Bij grote horecaondernemers zijn die al wel bekend”, zegt Maikel Veldhuis van Adwise Academy, het kennisinstituut waar ondernemers leren hoe zij AI strategisch kunnen inzetten en de partij met wie de Horecava het AI Lab op de beurs organiseert.
Maar bij kleine ondernemers valt er nog een wereld te winnen, ziet hij: “Begrijpelijk, want zij staan vaak zelf op de werkvloer en gunnen zichzelf weinig tijd om zich hierin te verdiepen. Toch kunnen juist zij veel voordeel halen uit AI.”
Die winst zit ’m volgens Veldhuis niet alleen in de besparing van tijd, geld en verspilling, maar vooral in de toevoeging van diensten die kleine ondernemers - door gebrek aan tijd, geld en/of personeel - nu niet hebben.
Hij somt nog een paar voorbeelden op: “AI-tools zoals ChatGPT helpen om je website te verbeteren. Met een foto van je medewerkers en een paar eigenschappen schrijft GPT binnen no time een korte biografie over je medewerkers. Ook biedt AI volop inspiratie voor nieuwe gerechten en maakt AI menukaarten op in de look-and-feel van jouw zaak. Verder kan slimme technologie helpen om ingewikkelde en tijdrovende HR-kwesties op te lossen en efficiënter te maken, denk aan personeelsplanning en inwerkprocessen. Wil je bijvoorbeeld de wijnkennis van nieuwe medewerkers checken? AI zet supersnel een digitale test in elkaar over jouw wijnkaart.
Ook handig: AI kan een podcast maken van je menukaart. Medewerkers beluisteren dan onderweg naar hun werk de menukaart. Als ze binnenkomen, hebben ze geen toelichting meer nodig.” Met AI kun je dus heel veel taken standaardiseren. Veldhuis: “En op die manier til je ook de gastbeleving naar een hoger niveau.”
Gaat de kleine horecaondernemer in 2026 écht overstag? Veldhuis: “De interesse groeit, zien wij. En de nieuwe generatie medewerkers zoekt liever een andere werkgevers als jij als ondernemer niets met AI doet. Niemand kan nog om AI heen.”
Ook weten wat AI voor jouw zaak kan betekenen? Op Horecava staan de experts van Adwise Academy in het AI LAB klaar om je te inspireren. Met praktische tips en waardevolle inzichten laten ze zien hoe AI in elke horecazaak het verschil kan maken.