Ondernemers over 2021: 'Positieve vibe komt!'

Ondernemers over 2021: 'Positieve vibe komt!'

De horecasector heeft het niet makkelijk: de impact van corona is groot. Voor het openingsartikel van Trending Topics 2021 kwamen vijf ondernemers samen om van gedachten te wisselen én positief vooruit te kijken. Zij verwachten het te redden. “Zolang je blijft ondernemen vanuit je hart en je straks nog steeds die ultieme beleving kunt creëren voor je gasten, overleef je dit wel.”

Tekst: Kristi Houtkamp Foto’s: Pim Ras

discussie ondernemers horeca positieve vibeVeerkracht

Vanuit de chique bestuurskamer van de hoofdstedelijke Koninklijke Industrieele Groote Club kijken we uit over een lege Dam. Maar met vijf ondernemers aan tafel die staan te popelen om weer ‘volle bak’ te draaien, is van die leegte hier binnen niks te merken. Veerkracht, daar draait het allemaal om in het gesprek. Meebewegen en anticiperen. “We zijn tenslotte ondernemers”, begint Robèr Willemsen.

Nieuwe zaken voor ondernemers

En wat voor ondernemers! Willemsen zelf is inmiddels de spreekbuis van horeca Nederland, Sven Sallaerts staat in de startblokken om vier horecazaken in en rond Amsterdam te openen en Johanneke van Iwaarden zoekt volop personeel. Dan Jasper Kool: als werkgever voor mensen met een arbeidsbeperking levert hij een belangrijke maatschappelijke bijdrage aan de samenleving. Net als Marijke Schreiner, die in de Stayokay-locatie in Den Haag momenteel daklozen opvangt. Het is duidelijk: iedereen in dit gezelschap heeft een eigen verhaal. Enthousiasme overheerst deze middag.

Positief vooruitkijken

Vijf ondernemers wisselen met elkaar van gedachten over hun bedrijfsvoering in deze moeilijke maanden, maar willen samen ook op een positieve manier vooruit kijken. Willemsen en Schreiner blijven wel met beide benen op de grond staan. Schreiner: “Dit wordt voor de hotellerie een enorm moeilijk overgangsjaar. 2021 zie ik als een diesel, die langzaam opstart. We komen nog lang niet terug op het oude niveau. Mensen moeten weer vertrouwen krijgen, de financiële middelen hebben om op vakantie te gaan en zakelijke gasten zullen voorlopig mondjesmaat komen.” En Willemsen: “We gaan ervan uit dat we tot 1 april beperkt open mogen en dat het daarna in fases voorzichtig verder gaat. En dan kan het snel gaan. De gasten missen de horeca enorm.”

rober willemsen khn positieve vibeBezuinig niet op personeel

Dat maakt meteen iets duidelijk: personeel is straks weer hoog nodig. Het wordt deze middag een veelbesproken topic. “De ondernemer die zijn marges goed wil maken door te bezuinigen op personeel, gaat verliezen. Daar kan ik kort over zijn”, zegt Willemsen. “Je moet juist investeren in je personeel. Zij dragen je zaak, ook straks weer. Zij zorgen voor de beleving die gasten zoeken.” Wie in de toekomst nieuw personeel moet zoeken, krijgt het lastig volgens hem. “Als gevolg van de pandemie stroomt er dit jaar en volgend jaar horecapersoneel in dat tijdens de opleiding nauwelijks tot geen praktijkstages heeft kunnen doen. Dat kan onze sector nog gaan opbreken.”

Imago van werken in de horeca

Ondanks dat Schreiner geen tekort verwacht voor haar segment, is ze zuinig op oproepkrachten die nu thuis zitten. “Die bellen we regelmatig in de hoop dat we straks weer op ze kunnen rekenen.” Sallaerts haakt aan. “Goed werkgeverschap is belangrijk. Wij werken bijvoorbeeld met een vierdaagse werkweek en winstdeling onder het personeel. Al was er vorig jaar weinig te verdelen”, grapt hij. Op serieuzere toon: “Door goed te zijn voor collega’s zijn zij ook goed voor jou. Ons personeel heeft vorig jaar zelf tien tot vijftien procent salaris ingeleverd.”

johanneke van Iwaarden positieve vibeWereld te winnen

Van Iwaarden ziet juist een ander probleem: het gemak waarmee jonge mensen zelfs in deze coronacrisis van baan wisselen. “Vaste contracten werden na de eerste lockdown bij ons opgezegd voor een tijdelijk contract in een andere branche. Tja, deze oud-collega’s zitten nu thuis, spijtig. Gelukkig begint het imago van werken in de horeca weer wat beter te worden. Dat helpt.” Inmiddels is zij alweer gestart met sollicitatiegesprekken om het mogelijk toekomstige personeelstekort op tijd op te vangen. Kool biedt perspectief. “Met ons sociaal detacheringsbedrijf Social Capital leveren wij personeel met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Zij zijn door ons opgeleid voor de gastvrijheidssector. Daar is echt nog een wereld te winnen.” Sallaerts is onder de indruk van het verhaal van Kool. Schreiner ook. “Het is een prachtig initiatief. Jasper en ik zijn al aan het brainstormen om te kijken of we kunnen samenwerken.”

Roaring twenties

Dat er aan tafel ideeën worden uitgewisseld, maakt deze middag nu al waardevol. We gaan verder. Hoog op ons lijstje prangt de vraag: belanden we na de crisis in een nieuwe losbandige roaring twenties, zoals door veel media wordt geschreven? Dat geloven ze hier aan tafel niet. Van Iwaarden denkt dat dit ‘losbandige’ van korte duur zal zijn. Kool is het met haar eens. “Corona zorgt niet voor een andere mindset bij de gasten. Het zal snel weer vertrouwd en als vanouds zijn.”

ondernemers positieve vibeOude normaal

Terug naar het oude normaal dus? Ja, zegt ook Schreiner, maar: “Wel met een grotere rol voor hygiëne, veiligheid, duurzaamheid en comfort.” Sallaerts verwacht wel een shake out. “De zaken zonder ziel in het middensegment zullen verdwijnen. De tijd dat je achterover kon leunen en iedereen toch wel kwam, is voorbij. De gast wil een verhaal horen, iets beleven.” Zolang je dat met je zaken weet te bieden en je met je hart blijft ondernemen, zul je het redden, voegt hij toe. “En dan komt die positieve vibe”, zegt Willemsen. “Een herwaardering voor de horeca, we gaan er weer toe doen. Logisch ook, want horeca verbindt.”

Trending Topics

Met dit artikel opent het dubbeldikke glossy Trending Topics 2021: het bijna 250 (!) pagina's tellende magazine vol trends, interviews en inspiratie van Entree en Horecava, dat op 1 februari verscheen. 

Lees het volledige magazine online

Artikel delen