Wouter Verkerk: 'Plan nú je personeelsbeleid'

Wouter Verkerk: 'Plan nú je personeelsbeleid'

Een gedwongen professionaliseringsslag in personeelsbeleid. Dat is wat hospitalityspecialist Wouter Verkerk verwacht als de horeca weer volop gaat draaien. “Het personeelsprobleem is zéker niet weg.” In dit (ingekorte) artikel dat in het glossy trendmagazine Trending Topics (zie onder) verschijnt, vertelt hij wat dat volgens hem betekent voor de komende periode.

Tekst: Carolien Dircken

“Deze crisis zou wel eens de genadeklap kunnen zijn voor opmerkingen als ‘Had je maar een vak moeten leren’, vermoedt hospitalitydeskundige Wouter Verkerk. “Van de vijfhonderdduizend medewerkers die tot corona werkten in de horeca, is een groot deel inmiddels aan de slag in andere branches. En het is maar de vraag of ze terugkeren wanneer de horeca heropent. Als een werknemer kan kiezen voor onzekere uren in de horeca of vaste uren bij een traiteur, is de keuze misschien niet zo moeilijk.”

Lees hier Trending Topics 2021 helemaal online!

Achthonderd procent meer personeel

personeelsbeleidHet personeelstekort is dan ook zeker niet verdwenen door COVID-19, zegt Verkerk. “Integendeel. Hoe langer ondernemers geen mensen kunnen aannemen, of personeel niet aan het werk kunnen krijgen, hoe meer mensen er naar andere branches uitstromen. Terwijl er straks, als de horeca weer volop gaat draaien, achthonderd procent meer personeel nodig is: dan wil iedereen er weer op uit”

Professioneel personeelsbeleid

De horeca moet een professionaliseringsslag maken om de concurrentie met retail en nieuwe horeca aan te kunnen, denkt Verkerk. “Creëer een hele professionele omgeving voor je mensen en denk na over personeelsbeleid: bied jouw medewerkers structuur, een vast aantal uren, een normale beloning en maak stevige beloftes over werktijden. Kortom: je moet van je zaak een ‘gewoon’ bedrijf maken.”

Andere oplossingen

Ook de kijk op flexibel personeel verandert, vermoedt hij. “Het personeelstekort van de afgelopen jaren kwam voort uit de misvatting dat we ieder probleem alleen maar konden oplossen door het inzetten van extra flexibel personeel. Maar in de horeca verkopen we aandacht. Personeel is dus ons hoofdproduct. De vraag die je je zou kunnen stellen is: wat is de personeelsbehoefte als ik de rést flexibel maak? Als ik aan andere knoppen draai dan het op- en afschalen van personeel?” Hij verwacht dat we dáár de komende tijd allerlei oplossingen voor gaan zien. “Denk bijvoorbeeld aan terrassen die voor vijftig procent op zelfbediening of afhaal draaien. Zo moet vast personeel de stabiele factor worden.”

Vooruitwerken

“Het is de kunst om hen juist in deze moeilijke tijd aangehaakt te houden”, vervolgt hij. “Dat je ze doorbetaalt, is niet voldoende. Ga nu aan de slag met de scenario’s, menukaarten, kaartwissels, terrasindelingen, zomerroosters, onderhoudsplan, SOP’s en dat soort zaken, voor de rest van het jaar. Het mag in 2021 niet gebeuren dat iets ons overkomt waar we dan van zeggen: hadden we dat maar voorbereid!”

Trending Topics

Welke andere trends spelen er op het gebied van personeel? In Trending Topics, het dubbeldikke bewaarexemplaar dat Entree deze week uitbracht  in samenwerking met Horecava, lees je er alles over. In dit magazine komen ook andere trendonderwerpen voor 2021 aan bod, zoals food, bier, koffie en design. Het glossy magazine van bijna 250 pagina's (!) verschijnt op 1 februari en sluit aan op de digitale editie van de Horecava, die op 1 februari plaatsvindt. De eenmalige glossy is bestemd voor professionals uit de hele horecabranche. Meer dan 50.000 van hen krijgen het stijlvolle bewaarnummer gratis toegestuurd (de abonnees van Entree Magazine én alle ‘prime’ bezoekers/relaties van Horecava). Daarnaast wordt het magazine digitaal verspreid onder de abonnees van de wekelijkse nieuwsbrief van Entree Magazine én die van Scoops, de maandelijkse nieuwsbrief van Horecava. Nog eens goed voor 150.000 adressen.

 

Artikel delen