Satelliet Meubelen
Branchenieuws

Satelliet denkt mee: "Trots op de horeca"

Na de eerste lockdown leverde Satelliet Meubelen tienduizenden 'kuchschermen' aan de hospitalitybranche en hielp de leverancier talloze ondernemers om hun zaak optimaal in te richten. Ook nu denkt Satelliet graag weer mee. "Ik ken geen sector die zo flexibel en oplossingsgericht is als deze", zegt eigenaar Christan Brouwers.

Tekst: Carolien Dircken

Waar waren jullie bij Satelliet druk mee toen de tweede lockdown werd aangekondigd?

Satelliet"We wilden dit najaar eigenlijk open dagen organiseren voor onze klanten, om op drie locaties in het land onze nieuwste collectie te presenteren. Helemaal volgens de richtlijnen van het RIVM uiteraard: met mondkapjes, handgel, een goede looproute en verschillende tijdsblokken. We merkten namelijk dat er vanuit de horeca behoefte was aan inspiratie en aan het ontdekken van nieuwe interieurtrends.

Toen de besmettingen op begonnen te lopen, hebben we die plannen gewijzigd. Nu bieden we ondernemers alsnog de kans om in hele kleine groepen die showrooms te bezoeken, op verschillende momenten. Ook waren we bezig met het produceren van stoelen die warm worden als je erop gaat zitten, inspelend op het idee dat de horeca in de winter het terras optimaal zou kunnen inzetten. Maar helaas: de zaken moeten weer voor vier weken dicht.

Wat betekent die tweede lockdown voor jullie?

"Tijdens en na de eerste lockdown hebben we gekeken hoe we horecaondernemers zo goed mogelijk konden helpen en dat doen we nu weer. Dat meedenken bestaat uit verschillende elementen. We kijken of er behoefte is aan betaaltermijnen en vragen of geplande leveringen door kunnen gaan. Na de eerste lockdown merkten we dat er niet eens heel veel behoefte was aan de financiële regelingen die we boden. Wel meer dan gewoonlijk, maar toch: de horeca is heel eigengereid en veerkrachtig. Ook nu we onze relaties weer aan het nabellen zijn, merken we hoe flexibel en oplossingsgericht ondernemers zijn. Ze doen er alles aan om hun zaak overeind te houden."

Hoe kan Satelliet daar verder aan bijdragen?

"We geven heel veel advies over routing en lay-out van horecazaken. We hebben heel veel klanten geholpen bij het aanpassen van de inrichting, zodat ondernemers zo economisch verantwoord mogelijk open konden blijven, op een veilige manier. Zonder een ziekenhuisinrichting na te bootsen.

Ook de doorzichtige kuchschermen die we hebben ontwikkeld voor binnen én buiten, dragen daaraan bij. Enkele van deze schermen zijn goedgekeurd door het RIVM en als ik in de horeca kom, merk ik ook dat gasten er een veilig gevoel van krijgen. Je creëert er een eigen, afgescheiden compartiment mee, voor drie of vier gasten. We hebben er tienduizenden van verkocht. En daarbij hebben we ondernemers beloofd dat ze het aankoopbedrag van de binnenschermen kunnen terugkrijgen als ze later bij ons een aankoop zouden doen. De eerste vouchers zijn al ingewisseld."

Wat hebben ondernemers nu nog meer nodig volgens jou?

"Duidelijkheid en betere regelgeving, vanuit de overheid. Ik ben zo trots op de horeca. Ondernemers zijn flexibel, positief en continu bezig met vernieuwing. Maar ze krijgen zóveel klappen. Het is aan de overheid om duidelijke regels te stellen en mensen aan te spreken op hun gedrag.

Geef ondernemers die geïnvesteerd hebben, en die vooruit willen kijken, perspectief. Laten we samen kijken hoe er meerdere scenario's gemaakt kunnen worden, afhankelijk van de inrichting en grootte van een zaak, om het aantal gasten op een veilige manier te vergoten. Zodat ondernemers hun zaak boven water kunnen houden."