Hotelworld showt kamers met verhalen

Tags: hotel

Hotelworld showt kamers met verhalen

Hotelworld heeft alles voor de hotelier, van room-managementplatform Bright Booking met kamerdisplays, tot een complete lobby met bar. Alles in de sfeer van Amsterdamse boetiekhotels.

“Amsterdam is Nederland”, zegt belevingsarchitect Stan de Haas (foto rechtsboven), de man achter Hotelworld. Hij toont de door Vervoort ingerichte hotellobby met bar, een van de highlights. “Hoteliers bouwen niet, ze zijn vooral bezig met hospitality. Bij een one-stop-shop kunnen ze hun concept neerleggen. Als ze zelf alles los gaan inkopen, krijg je geen eenheid. Een specialist zorgt dat het concept in alle facetten wordt doorgevoerd. Eén partij vertolkt dan de look-and-feel die je hebt bedacht. Dat is in Hotelworld heel goed te zien.” De Haas verzorgt de belevingsarchitectuur in vakantie parken, publieke gebouwen en hotels. “Plaatsen waar veel mensen komen en waar gastbeleving belangrijk is. Met licht, fotografie, geluiden en geuren creëer ik een beleving, zodat mensen een unieke ervaring hebben en thuiskomen met een verhaal.”

Winter in de badkamer
Met een sterk thematische aanpak verrast u als hotelier uw gasten. De Haas’ advies aan hoteliers is om na te gaan wie uw gast is, maar vooral wat uw eigen DNA is. Claim daarbij als hotelier uw eigen thematiek, raadt hij aan. Als iemand in Groningen zit, kan hij best de sfeer van een Amsterdams boetiekhotel uitstralen. De Haas heeft nog een duidelijk advies. “De kamer moet een wow-ervaring bieden en je hebt storytelling nodig.” De badkamer in Hotelworld (openingsfoto) heeft wanden met schitterend beeld van berijpte bomen in een Hollands winterlandschap, maar het thema voor de badkamer kan van alles zijn. Aan het plafond van de ruime en luxe badkamer zitten akoestische cilinders die geschikt zijn voor natte ruimten. Dat maakt de badkamer veel prettiger, want hierdoor klinkt het niet hol. “Zo bied je heel veel beleving”, stelt  De Haas. “Je gast vertelt dit thuis aan vrienden en bekenden.”

Fitness op de kamer
Veel gasten kijken bij het boeken van een hotelkamer naar het aantal sterren en faciliteiten, zoals een zwembad of een fitnessruimte. Maar daarvoor moeten ze altijd de hotelkamer uit en omkleden. Echt nieuw is een inroomconcept: sporten op de hotelkamer (foto rechtsonder). Twan Kuipers, oprichter van Carving Fitness, heeft een apparaat ontwikkeld dat is opgesteld tegenover een spiegel-tv. Op dat beeldscherm vertelt een fitnessinstructeur wat de gast moet doen, en in de spiegel ziet hij of hij dat goed doet. Het gaat daarbij om carving balance, bekend van de skitechniek. “Het is een echte eyecatcher, en je hoeft de kamer niet meer uit om te sporten. Ik weet zeker dat gasten dit aan iedereen vertellen. Het is een designstuk dat een wow-effect geeft. Toegevoegde waarde voor de hotelier.”

Slapen in Begijnhof
Hoe levensecht een beleving kan zijn, laat de hotelkamer zien met als thema het Amsterdamse Begijnhof (foto rechts in het midden). De Haas neemt fotografie altijd als uitgangspunt. Door beelden op te bouwen uit een groot aantal foto’s kan hij daarbij een enorme scherpte creëren. Dat is heel goed te zien als u midden op Hotelworld staat en kijkt naar een grote wand met beeld van Amsterdam. De muren in de hotelkamers zijn ook bekleed met beeld, daardoor is het alsof u midden in het Amsterdamse Begijnhof staat. De Haas koos voor kunstgras als tapijt, omdat midden in het Begijnhof een grasveld is. “Zo creëer je beleving waar gasten over praten.”. Ook deze kamer is voorzien van een akoestisch systeem in de wanden, zodat het verblijf nog aangenamer is.
Hotelworld, stand 01.550

Artikel delen