Na mono-restaurants ook mono-hotels?

Na mono-restaurants ook mono-hotels?

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Deze keer: komen er na mono-restaurants ook mono-hotels?

Tekst: Gijsbregt Brouwer

What’s cooking?

hotels

Er is een nieuw type hotel in opkomst dat zich in extreme mate richt op gasten met een bepaalde interesse of levensstijl: hypergespecialiseerde (boetiek)hotels die dicht op de huid van gasten kruipen – een focus die verder gaat dan bekende thema’s als food of wellness. Denk aan een hotel voor hondenliefhebbers met handgemaakte hondensnacks (Winselerhof in Landgraaf). Of een hotel waar art minded-publiek komt, zodat je try-outs kunt oefenen (Modern Accord Depot in New York).

Hoe zit de vork in de steel?
De wereld van hospitality was ooit heel overzichtelijk: de gast koos op sterren, locatie of op keten. Met de komst van boetiekhotels werd de keuze al rijker, zeker toen ook de grote ketens zich in dit segment mengden. Nu gasten vaker dicht bij huis ‘moeten’ logeren, is er behoefte aan een specifieke reden om te gaan. Om je af te sluiten en creatief te zijn bijvoorbeeld, om lekker te sporten, om zelf te koken, of om te gamen. Deze hypergespecialiseerde overnachtingslocaties bedienen gasten met een duidelijke focus. Zoals mono-restaurants zich focussen op één product (avocado of ei), zo sluiten mono-hotels aan bij een duidelijke levensstijl.
"Brievenbuspakketjes zijn kans voor de horeca"

Wie staan er achter de potten en pannen?

hotels

Het zijn vooral kleinere ondernemers, eigenwijze (pand)eigenaren en originele Airbnb-hosts die deze trend oppakken. Ook hotels die hun onderscheidend vermogen hebben verloren, kiezen voor een duidelijke specialisering. Een bekend voorbeeld is het – voor Entree Awards van 2019 genomineerde – HUP-hotel (Mierlo), dat zich helemaal op sportgasten richt.

Dit artikel staat in de laatste editie van Entree Magazine. Lees dit nummer hier online!

Een hapje mee prikken?
Zaken met een duidelijk onderscheidend vermogen zitten altijd vol. Vaak was dit gebonden aan een locatie of een (internationaal) concept. De opkomst van hyperspecialisatie biedt mogelijkheden om dichter bij de gast te komen en zelfs onderdeel te worden van een gemeenschap. Denk aan Roommate en de LGBTQ+-community, The Arcade (Amsterdam) en gamers, of het Ambassade Hotel (Amsterdam) dat zich begeeft in de wereld van auteurs en uitgevers. En er liggen nog veel kansen. Denk aan (micro-)hotels voor bakkers, fermenteerders, mediteerders, muziekmakers, (peuter)dansers, influencers en BN’ers.

Over Gijsbregt Brouwer
Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik en trendwatcher. Hij is host van de podcast de Buik Live.

Artikel delen