Restaurant Local Dealer verlaagt prijzen tot 30%: ‘Voor iedereen toegankelijk’

Gerecht en chef

Restaurant Local Dealer verlaagt prijzen tot 30%: ‘Voor iedereen toegankelijk’

In een tijd waarin alles duurder wordt, verlaagt restaurant Local Dealer in Amsterdam de prijzen van gerechten en dranken met soms wel 30%. Geen tijdelijke actie of marketingstunt, maar een bewuste strategische keuze. Eigenaar Jeroen Lens wil zijn zaak toegankelijker maken voor een breder publiek. “Onder aan de streep houden we minder over om uiteindelijk meer over te houden.”

Foto's: Tom Corremans

Betaalbaar genieten als bewuste keuze

“We willen anticyclisch denken,” zegt Lens. “De wereld staat op z’n kop, de rijken permitteren zich alles en jan de werkman komt steeds verder in het nauw. Windowshopping is ook hier aan de orde. Hard werkende mensen uit de buurt kijken wel naar binnen, maar kunnen zich helaas geen taco of Margarita veroorloven.”

De prijsverlaging is geen losstaand besluit, maar het resultaat van een reeks veranderingen achter de schermen. Zo nam Lens afscheid van een dure keukenbrigade en koos hij ervoor om het roer letterlijk en figuurlijk in handen te geven van een nieuwe generatie.

Geen dure chefs meer

We hebben afscheid genomen van alle self proclaimed chefs die pakken met geld vragen en dat ook kregen en dan nog langs alle kanten je het mes op de keel zetten,” legt hij uit. “De uitgave van te duur personeel hebben we aan de wilgen gehangen. Mijn zoon van 20 is nu de chef in Amsterdam. Een jonge knaap die nog veel te leren heeft, en tegelijk zin heeft in dit avontuur.”

Leveranciers mee in de nieuwe koers

Door de personeelskosten te verlagen, kwam er ruimte vrij om iets terug te doen voor de gasten. In combinatie met scherpe onderhandelingen met leveranciers wist Lens kosten te reduceren zonder in te leveren op kwaliteit. “Tot 30% prijsverlaging doe je niet zomaar. Daarvoor ben ik serieus voor in gesprek gegaan met mijn leveranciers en heb ik switches gemaakt waar nodig. Alles moet meewerken om dit mogelijk te kunnen maken.”

*Tekst gaat verder onder de foto's.

Gerechten Chef

Meer dan geld: relevantie en verbinding

De prijsverlaging is onderdeel van een bredere filosofie: Local Dealer wil een laagdrempelige plek zijn voor iedereen in de buurt. “We zitten in een buurt waar de koopkracht alleen maar daalt ten opzichte van de grachtengordel,” zegt Lens. “Wij willen een plek zijn waar ruimte is voor iedereen, niet alleen voor de rijke ‘Amsterdammer’, maar voor buurtbewoners, allerhande foodliefhebbers, vrienden en bekenden die even snel een biertje pakken en tacootje erbij.”

Waar het volgens Lens uiteindelijk om draait, is relevantie en verbinding met de omgeving. Dat levert misschien niet direct financieel gewin op, maar wel iets wat minstens zo waardevol is, zegt de ondernemer. “Onder aan de streep houden we nog minder over om uiteindelijk meer over te houden. Niet per se in geld, maar in klandizie, flexibiliteit en duurzaamheid naar de toekomst toe.”

'Relevant voor de hele industrie'

 

Artikel delen