Tesselaar Familiebrouwerij Diks op Texel bouwt aan de toekomst
Net buiten Den Burg op Texel, in het open land, is een voormalige landbouwcoöperatie van 4000 m2 omgebouwd tot de moderne en gastvrije Tesselaar Familiebrouwerij Diks. Op 15 juni droegen Maurice en Helma Diks het bedrijf over aan hun kinderen Sander, Marinka en Jasper en hun partners, die zelf al het nieuwe onderkomen hadden gekocht. Met een state of the art brouwerij, vanaf begin volgend jaar een eigen mouterij en dit jaar een groei van naar verwachting 30%, gaat het avontuur van de familie Diks een nieuwe fase in.
Tekst: Gerard Molenaar
Bij aankomst valt als eerste de omvang van het complex op. Rechts achteraan de hal met de brouwerij. Daarnaast de ontvangstruimte met proeflokaal en winkel. Hier starten de rondleidingen. Maurice en Jasper Diks komen naar buiten en zijn zichtbaar trots op de eigen plek die het familiebedrijf nu heeft. Terecht. Als we later in de ontvangstruimte naar een presentatie over de verbouwing kijken, blijkt hoe bijzonder dit project is.
Maurice Diks laat in vogelvlucht zien hoe de familie bijna alles zelf deed, in de transformatie van lege, stoffige landbouwhallen naar een modern brouwerijcomplex. Terwijl Jasper zorgde dat in de oude brouwerij alles op rolletjes liep, waren Maurice en Sander Diks dagelijks op de nieuwe locatie aan het werk. Maurice metselde eigenhandig alle binnenmuren en Sander, van huis uit elektricien, deed al het installatiewerk. “We hebben alleen de vloeren en het verwijderen van asbest uitbesteed”, vertelt Maurice. “Alles wat je ziet, is eigen werk.”
Samen ondernemen
Het begon in 2017, nadat Maurice onvrijwillig de grootste brouwerij van Texel had verlaten. Daar had hij destijds het recept voor het al bestaande bier Skuumkoppe bedacht. Plotseling had hij alle tijd van de wereld. Maar toen kreeg hij een bezoek van dochter Marinka. “Ze zei op een dag ‘Zullen we samen gaan ondernemen?’”, herinnert Maurice zich. “Ik had altijd al een droom: een brouwerij op Texel. Dus dat kwam samen. En we wilden de hele familie erbij betrekken.”
Het familieproject groeide in korte tijd uit tot een serieuze productiebrouwerij. Vanaf het begin was de wens om van een huurlocatie naar een eigen bedrijfspand te gaan. “Dit pand kwam in 2022 op ons pad”, zegt Jasper. “In 2023 kregen we de vergunning. Daarna ging het snel.” De oude agrarische gebouwen werden in iets meer dan een jaar gestript, ingericht en aangepast aan de eisen van een moderne brouwerij.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Eigen mouterij
Maar dat is nog niet alles. Er wordt momenteel gewerkt aan een eigen mouterij. “Dat is onze volgende stap”, legt Maurice uit. “We willen een deel van ons graan zelf gaan mouten. Daarmee maken we de keten korter en worden we minder afhankelijk van externe leveranciers.” De vergunning is binnen en de eerste apparatuur wordt binnenkort geleverd. “We beginnen kleinschalig. Eerst leren, dan groeien. De eerste batch hopen we begin volgend jaar te draaien.”
Brouwen voor de horeca
Tesselaar richt zich nadrukkelijk op de horeca. Zo’n 70% van de productie gaat naar cafés en restaurants op Texel en in Noord-Holland. “Daar bouwen we ons merk”, zegt Maurice. “Via de horeca komt het verhaal bij de consument terecht.” Toch is er ook ruimte voor directe verkoop.
In het proeflokaal op het terrein worden bieren geschonken en verkocht. In het proeflokaal laat Tesselaar zien dat ook bier uit kleinere brouwerijen voor een redelijke prijs op tafel kan komen. Een glas pils kost er 2,50, een speciaal bier 3,50. Uiteraard liggen die prijzen lager dan in de reguliere horeca, maar Maurice benadrukt dat de bieren van Tesselaar een goede marge kunnen bieden zonder extreem hoge prijzen te vragen.
Via slijterijen is het bier ook landelijk verkrijgbaar. Tijdens de opening van de nieuwe brouwerij werden twee nieuwe bieren geïntroduceerd: Texfree, een alcoholvrij pilsener, en Scuma di Mare, een Tsjechisch oerpilsener. “We zoeken altijd naar onderscheidend vermogen”, zegt Maurice. “Als kleine brouwerij moet je je profileren. En het leuke is dat in Scuma di Mare Marinka-hop zit.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Zelfvoorzienend
De familie heeft de wens om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Dat is ook de drijfveer achter de mouterij. “Onze buurman verbouwt graan. Dat kan straks rechtstreeks naar ons”, zegt Maurice, die het mouterijproject met passie heeft omarmd. “En het restproduct gaat naar een andere buurman, die het voert aan zijn vee. Zo blijft alles op het eiland.”
De eerste apparatuur voor de mouterij is inmiddels binnen. Maar zoals ook bij het bier, is kwaliteit belangrijker dan snelheid, dus het kan nog even duren voor het eerste graan wordt verwerkt. Jasper benadrukt het belang van controle: “Door zelf te mouten kunnen we de kwaliteit bewaken. En we maken het verhaal compleet.”
Overdracht in harmonie
De officiële overdracht van het bedrijf vond plaats in juni in aanwezigheid van familie, vrienden en relaties. “Voor mij is het een natuurlijk moment”, zegt Maurice. “Het ultieme van een familiebedrijf is dat je op een gegeven moment overbodig wordt. Dat je het kunt loslaten.” Toch blijft hij op de achtergrond aanwezig. “Als kompas”, vult Jasper aan. “We doen het samen. Iedereen heeft zijn rol.”
Die rolverdeling is duidelijk. “Sander heeft zijn brouwdiploma op zak en zorgt voor het bier, Jasper organiseert de onderneming en regelt de commerciële zaken, Marinka doet minutieus de financiën en de administratie en verzorgt alle reclame- en marketingzaken. En ik”, zegt Maurice lachend, “sta erbij en kijk ernaar. Of help waar nodig.” Het is duidelijk dat hij nog altijd nauw betrokken is. “Ik ben er bijna elke dag. Maar de verantwoordelijkheid ligt nu bij de kinderen. En dat voelt goed.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Ieder detail klopt
Tijdens de rondleiding door de brouwerij wordt één ding duidelijk: over ieder detail is nagedacht. De centrifuge voor het filteren staat in een geluiddichte ruimte. De vergistingstanks staan in verbinding met een app. Op de telefoons kan het vergistingsproces nauwlettend worden gevolgd.
De afvulinstallatie is in eigen huis volledig aangepast op de eigen wensen. En de brouwketels zijn oogstrelend, vanuit de oude brouwerij zijn de met koper beklede ketels meegekomen. Dat koper kwam uit een brouwerij in Beieren. Die twee ketels zijn nog steeds de blikvangers. Met een brouwcapaciteit van 6000 hectoliter is er ruimte voor groei, want momenteel wordt er jaarlijks al meer dan 3000 hectoliter gebrouwen.
Authentiek blijven
Als Jasper Diks vooruitblikt op de komende vijf jaar, is zijn wens helder: geen radicale koerswijzigingen, maar een voortzetting van het pad dat de familie gezamenlijk heeft uitgestippeld. "We hoeven niet per se groter of anders te worden, maar het is wél belangrijk dat we blijven verdienen met wat we doen", zegt hij. "Dat geeft ruimte om verder te bouwen aan waar we in geloven."
Die overtuiging zit verankerd in de identiteit van de brouwerij, die volgens Jasper inmiddels als een jas past. "Dat zit in ons DNA. Het is wie we zijn en hoe we ons prettig voelen. Samen met de mensen om ons heen—collega’s, gasten en afnemers—vormen we een gemeenschap rond deze plek en dit product."
Hij benadrukt dat werkplezier en betrokkenheid minstens zo belangrijk zijn als groei in volume. De ambitie ligt niet in snelle schaalvergroting, maar in verdieping. Bijvoorbeeld door de eigen mouterij verder uit te bouwen en meer lokaal geteelde gerst te gebruiken.
"Als we straks ons bier kunnen brouwen met Texelse gerst, volledig in eigen beheer gemout, dan klopt het verhaal helemaal. Dan maken we iets wat inhoudelijk en qua oorsprong aansluit bij wat we willen zijn." De groeidoelstelling richting 6.000 hectoliter is wat hem betreft vooral een kwestie van tijd. "Dat volume komt er wel. Maar het belangrijkste is dat we dat op onze eigen manier blijven doen, zonder concessies aan wie we zijn."
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen