Marijke Vuik is horecaondernemer en KHN-voorzitter: 'Horeca verbindt'

Marijke Vuik

Marijke Vuik is horecaondernemer en KHN-voorzitter: 'Horeca verbindt'

Horeca, politiek en ondernemen: het zijn de werelden waarin Marijke Vuik (42) zich het meest thuis voelt. Als ondernemer en als voorzitter van KHN zet ze zich daar dan ook vol overgave voor in. “Niemand wil toch wonen in een stad zonder goede horeca?”

 

Tekst: Iris Kranenburg

Foto's: Pim Ras

Met een TU Delft-achtergrond lijkt een carrière in de horeca misschien een verrassende keuze, maar voor Marijke Vuik voelde het juist logisch. “Als tiener werkte ik al in een café. Ik werd zó blij van contact met gasten, een beleving neerzetten en met een team mensen een welkom gevoel geven.”

Die technische achtergrond bleek later als horecaondernemer overigens verrassend goed van pas te komen: “Toen ik op m’n 22e een vegetarische restaurant in Delft overnam en verbouwde tot Biercafé de Doerak, legde ik zelf de leidingen aan en soldeerde ik van alles.” Terugkijkend zegt Vuik: “Ik stond er zeven dagen per week, twaalf uur per dag. Ik deed alles zelf, en met vallen en opstaan kreeg ik het voor elkaar.”
'Ik deed alles zelf, met vallen en opstaan'

Veel energie

Het zegt veel over de werkmentaliteit van Vuik, eigenaar van twee biercafés en een bierwinkel in Delft én voorzitter van KHN: ze steekt de handen uit de mouwen en zit vol energie. “Vroeger had ik altijd haast; alles moest snel, anders werd ik onrustig. Nu heb ik iets meer rust gevonden, maar energiek ben ik altijd geweest.” Ze lacht: “Ik praat ook snel, hoor ik vaak.”

We treffen Vuik op een regenachtige ochtend in één van haar cafés. Ze heeft weer een drukke dag voor de boeg: eerst dit interview en een fotoshoot in de regen (‘Regen? Dat maakt me niks uit hoor’), dan door naar politiek Den Haag voor gesprekken over de btw-verhoging voor hotels en andere dossiers die spelen.

*Tekst gaat verder onder de foto's van Biercafé de Doerak en Café het Klooster in Delft

Marijke Vuik Marijke Vuik


Bestuurlijke functies

Drie jaar geleden werd Vuik voorzitter van KHN, waarmee ze de Rotterdamse horecaondernemer Robèr Willemsen opvolgde. “Naast mijn horecabedrijven heb ik altijd bestuurlijke functies gehad, onder andere als raadslid en als campagneleider. Ik vind het interessant en machtig mooi om de belangen van een bepaalde groep te vertegenwoordigen en daar een strategie voor uit te zetten.”

Dat Vuik haar bestuurlijke ervaring nu in haar eigen vakgebied kan inzetten, bevalt haar: “Als horecaondernemer weet ik uit ervaring waar je tegenaan loopt. Daarnaast heb ik een passie voor horeca, onze achterban en voor politiek.” De horeca is voor Vuik dan ook veel meer dan een economische sector. “Onze branche zorgt voor verbinding tussen mensen, veiligheid op straat, ontmoetingen en leven in de stad. Dat kun je niet vervangen voor online contact. Een stad zonder horeca? Daar wil je niet wonen.”

Drie kinderen

Vuik vervult haar rol met overgave, ook al is het een uitdagende combinatie met haar eigen bedrijven en een gezin met drie kinderen. Gelukkig kan ze rekenen op de steun van haar man Jasper. “In 2006 verkocht hij zijn Café de Engel in Delft en stapte hij uit de horeca. Maar toen ik na mijn tweede zwangerschap ziek werd en van de ene op de andere dag niet meer kon werken, nam hij mijn taken over. Dat beviel zo goed dat we sindsdien allebei eigenaar zijn”, vertelt ze.

Samen hebben ze twee cafés in Delft: Biercafé de Doerak, met een groot assortiment Nederlandse bieren op tap en ruim tweehonderd bieren op fles, en Café het Klooster, een zaak met een focus op IPA’s, sours en stouts. “In beide cafés hebben we ook veel alcoholvrije en laag-alcoholische bieren. Mensen zijn veel bewuster met alcohol bezig en dan merken wij hier ook.” Daarnaast openden ze in 2010 een bierwinkel, ook in Delft.

*Tekst gaat verder onder de foto

marijke-vuik
Marijke Vuik tijdens het interview met Iris Kranenburg (hoofdredacteur Entree Magazine)

De bruine kroeg

Met dit portfolio is het duidelijk dat Vuik een café- en bierliefhebber is. “De bruine kroeg vind ik zo’n mooie sector. Ondanks dat je er steeds minder van ziet, zijn er nog wel heel veel plekken waar je de typische bruine kroeg-sfeer voelt, zoals bij ons.” Dat De Doerak en Het Klooster buiten de snacks geen maaltijden serveren en 365 dagen per jaar open zijn, past volgens haar helemaal bij die traditie. “Ook op speciale dagen, zoals met kerst, willen we open zijn voor mensen die behoefte hebben aan wat gezelligheid.”

'Geef Gen Z verantwoordelijkheid, dat willen ze'

Die liefde voor de bruine kroeg gaat bij Vuik hand in hand met haar liefde voor bier. “Ik houd van de sfeer er omheen en de verschillende smaken. Mijn eigen favoriet? Een New England IPA. Ik heb altijd al veel van bier geweten en zorg ervoor dat de productkennis in mijn zaken onder medewerkers ook hoog is.”

*Tekst gaat verder onder de foto

Café de Doerak
Café de Doerak

Medewerkers zijn belangrijkste

Vuik ziet haar medewerkers als het belangrijkste kapitaal van haar bedrijven. “Zij zijn het gezicht van de zaak; degene die de sfeer bepalen zodra ze aan het werk zijn. Daarom vind ik dat je als ondernemer altijd het goede voorbeeld moet geven, maar ook dat je verantwoordelijkheden moet durven geven aan anderen. Er wordt vaak negatief gedaan over Gen Z, maar geef ze verantwoordelijkheden. Dat wíllen ze.”

Door haar rol bij KHN is Vuik niet meer vaak op de vloer aanwezig, maar ze wil uitstralen dat het team haar altijd kan bellen als er iets speelt. “Jasper is ook een aanspreekpunt. Eens per maand organiseren we bovendien een proefavond, over bijvoorbeeld witte wijn, whisky of bier, die ik zelf verzorg. Ik ben echt hartstikke trots op het team.”

Innoveren

Of er nog een nieuw bedrijf aankomt? Vuik: “Nee, als ik dat had gewild had ik dat al gedaan. Die ambitie heb ik nu niet. Als je een nieuw bedrijf start, moet je er elke dag kunnen zijn en dat krijgen we nu niet voor elkaar.” Liever wil Vuik haar bestaande bedrijven optimaliseren. Innovatie is voor haar daarin essentieel.

“Met de hoge kosten en krapte op de arbeidsmarkt, onder andere door de vergrijzing en minder jongeren in die instromen, moet je wel. We maken processen efficiënter. Simpele veranderingen, zoals QR-codes, betere looproutes, AI en snellere ovens, kunnen een groot verschil maken tijdens piekmomenten. Dat maakt het werken in de horeca nog leuker.”

Over Marijke Vuik

  • 2005: Biercafé Doerak in Delft
  • 2010: Bierwinkel Hoptic in Delft
  • 2017: Café het Klooster in Delft
  • 2022 – heden: voorzitter KHN

Marijke-vuik-1

Artikel delen