Ondanks dat Koninklijke Horeca Nederland zich blijft inzetten om de btw-verhoging op logies van tafel te krijgen, lijkt de maatregel per 1 januari 2026 in werking te treden. Tegelijkertijd ziet KHN nog kansen om het tij te keren. De zorgen onder hoteliers en accommodatie-eigenaren zijn echter groot, mede omdat de verhoging grote gevolgen kan hebben voor de concurrentiepositie, het toerisme en de lokale leefbaarheid. Reserveringsplatform Booking.com deelt die zorgen en hoopt met het bevriezen van haar commissie, ondernemers wat ademruimte te geven.
Tekst: Kristi Houtkamp
Het ziet er naar uit dat hoteliers en eigenaren van vakantieparken per 1 januari 2026 21% btw moeten afdragen op logies. Een tariefsverhoging die voor grote onrust zorgt. Marijke Vuik, voorzitter van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “De komende periode blijven we ons hard maken om de btw-verhoging op logies terug te draaien. De horeca creëert banen, stimuleert lokale bestedingen en draagt bij aan verbinding."
"De btw-verhoging verslechtert onze internationale concurrentiepositie, kan volgens onderzoek leiden tot 30% minder toeristen en raakt ook veel andere lokale bedrijven die profiteren van toerisme. Toerisme is goed voor ruim 4% van de Nederlandse economie. Wat mij betreft moeten we hierin juist investeren, in plaats van een lastenverzwaring op te leggen met alle gevolgen van dien."
Elsbeth van Eekeren, Benelux Area Manager bij Booking.com, sluit zich bij Vuik aan. “De horeca heeft al zoveel te verduren (gehad) en toont telkens een imponerende veerkracht. Maar deze maatregel van de overheid raakt de sector opnieuw. De kostenstijgingen zijn al enorm voor de sector met alle gevolgen voor de marges, horen wij terug in gesprekken met onze accommodatiepartners. Daarom kondigden wij onlangs aan om voorlopig gedurende 18 maanden het oude btw-tarief van 9% te blijven hanteren bij het berekenen van onze commissie en onze accommodatiepartners dus niet extra te belasten vanaf 1 januari 2026.”
Van Eekeren vertelt dat het platform jaarlijks onderzoek doet naar de ontwikkelingen in de branche. “Onze meest recente Accommodatiebarometer geeft aan dat 30% van de accommodatiepartners overweegt om de btw-verhoging op logies door te berekenen aan de gast en te bezuinigen op investeringen en service. Dat komt de kwaliteit van het accommodatie-aanbod niet ten goede en dat wil niemand, ook wij niet.”
Van Eekeren hoopt dan ook dat de steun van Booking.com de accommodatiepartners wat ademruimte geeft. Op de vraag wat er na die anderhalf jaar gebeurt, antwoordt zij: “We volgen de politieke ontwikkelingen op de voet en hopen dat deze maatregel alsnog snel van tafel gaat. Zo niet, dan bekijken we de situatie over achttien maanden opnieuw. Op korte termijn betekent het voor ons inderdaad minder inkomsten, maar we willen ons als strategische partner voor de sector positioneren en meedenken waar mogelijk.”
Het reserveringsplatform lobbyt intussen ook mee. Het ondertekende onder meer de open brief ‘Houd vakantie in eigen land betaalbaar’ die KHN samen met onder meer gemeenten, provincies en andere (branche)organisaties aan de Tweede Kamer stuurde.
Van Eekeren: “We hebben vrijwel dagelijks contact met diverse accommodatiepartners over wat er speelt, en voeren regelmatig gesprekken met KHN. Daarbij delen we inzichten en actuele ontwikkelingen en stemmen af over mogelijke oplossingen.”
Dat gaat overigens verder dan alleen deze btw-verhoging, benadrukt ze. “We willen echt investeren in de relatie met onze partners. Zo hebben we bijvoorbeeld verbeteringen aangebracht in ons extranet, het reviewsysteem en de datatoegang. Partners willen meer flexibiliteit, betere inzichten en praktische ondersteuning. Daar willen we aan voldoen.”
Van Eekeren noemt in dit kader ook de door het platform ontwikkelde Connected Trip (accommodatie, vlucht én gewenste excursies in één reservering). “Dit levert niet alleen nieuwe gasten op, maar ook gasten met meer waarde voor partners. Ze blijven langer, reizen vaak met familie en boeken vanuit het buitenland. Precies het type bezoekers dat accommodaties graag aantrekt … en wij ook.”
Die koers wil het platform vasthouden. “Voor ondernemers betekent dat concreet dat we dagelijks bezig zijn, onder meer met de inzet van AI, om toekomstproof te zijn. Dat we het voor partners dusdanig eenvoudig inrichten dat zij tijd besparen op het gebied van administratieve handelingen. Zodat ondernemers kunnen doen waar ze goed in zijn: de gast een onvergetelijke verblijfservaring geven.”