Jaap van Ham opent gastrobar én krijgt elke dag nieuwe sollicitaties binnen

Entree - In gesprek met horecaondernemer Jaap van Ham

Jaap van Ham opent gastrobar én krijgt elke dag nieuwe sollicitaties binnen

In onze nieuwe wekelijkse rubriek spreken we horecaondernemers over het ondernemerschap en ontwikkelingen in de horeca. Dit keer: Jaap van Ham. Hij heeft vijf succesvolle horecazaken in Tilburg: Café Polly Maggoo, Café Bakker, Pannenkoekfabrique Het Ketelhuis, Doloris' Rooftop (winnaar van een Entree Award 2019) en Papa Jim Sportsbar. Met Erik van Dijk opent hij in november in Breda een nieuwe gastrobar: een Frans georiënteerde horecazaak met een vette knipoog naar Parijs. Ondanks de huidige personeelstekorten, stijgende inkoopprijzen en hoge energiekosten blijft Van Ham positief. “Nu een zaak openen lastig? Dat zit tussen de oren.”

Tekst: Madelief de Weerd
Foto's: o.a. Lot Fotografie

Je opent een nieuwe zaak in Breda, vertel!

“In november openen Erik en ik op het Kerkplein, pal tegenover de Grote Kerk in Breda een gastrobar. Deze gaat Lilou of Mon Dieu heten. Het is mijn eerste ‘buitenlandse’ avontuur, want mijn andere zaken zitten in Tilburg. Nu zal ik de auto moeten pakken in plaats van de scooter. Voor mij is dat een groot verschil, haha!

Toen ik op die plek stond met Erik zei ik tegen hem: ‘Moet je nou kijken hoe mooi het hier is. Het is net een plein in Parijs met een grote kerk, omringd door historie.’ Toen besloten we om hier een op Parijs gebaseerde gastrobar te starten. Eriks vriendin, Jessica van Vlimmeren gaat de zaak draaien. Horeca Sfeermakers is betrokken als designpartij en zal de gastrobar helemaal inrichten in de Parijse stijl. Denk aan een elegante en minimalistische stijl met rode en witte kleuren en materialen als marmer en leer.”

"Nu een zaak openen moeilijk? Dat zit tussen de oren"

Waarom open je juist in deze moeilijke tijd een nieuwe horecazaak?

“Nu een zaak openen moeilijk? Dat zit tussen de oren.” Van Ham lacht en zegt vervolgens: “Uh, nu ik dit zeg loopt er opeens een zwarte kat. Dat is geen goed teken volgens mij, haha. Nee, maar serieus: je wilt nu geen barbecuerestaurant op gas openen óf een zaak met veel personeelskosten. Het is slim om na te denken over kostendrukkende oplossingen voordat je een nieuwe horecazaak opent. Bij de sportsbar Papa Jim werken we bijvoorbeeld met taptafels en QR-codes. Verder heb ik gewoon geluk: de energiecontracten van mijn andere zaken lopen door tot 2026.

Daarnaast is de nieuwe gastrobar een kleine zaak, dus daar hebben we geen hoge energiekosten en niet veel personeel nodig. We beginnen in het rustige winterseizoen met een team dat bestaat uit mensen die we al kennen. In het voorjaar wordt het drukker, maar tegen die tijd hebben we vast ook meer personeel.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Inzet - C6263DB9-59F2-47C7-A9A5-BDCCF81F3D91
Papa Jim Sportsbar

Je hebt nog meer zaken, hoe gaat het daarmee?

“Qua personeel gaat het In Tilburg goed. Het is een studentenstad, dus in oktober heb je vaak de eerste studie-afhakers die een baan zoeken. Daarnaast trekken we nieuwe werknemers door goed uitgedachte horecaconcepten. Bij Papa Jims vinden sportfanaten het tof om in een sportbar te werken. En Café Polly is de populairste bar in Tilburg, daar krijg ik elke dag sollicitaties binnen.

We zitten nu in de overgang van zomer naar winter. Pannenkoekenfabrique Het Ketelhuis en Doloris' Rooftopbar hebben een groot buitenterras, dus daar wordt het rustiger. Maar we ontvangen natuurlijk nog steeds gasten buiten met verwarmingskussens, dekens en windschermen. Café Polly Maggoo, Café Bakker en Papa Jim Sportsbar worden in deze tijd juist weer drukker.”

"Bij Café Polly krijg ik elke dag sollicitaties binnen"

Heb je nog toekomstplannen? Ga je nog meer openen?

“Het openen van nieuwe horecazaken gaat altijd vanzelf. Ik laat het op me afkomen. Nu ik verschillende soorten horecazaken heb, zijn er steeds meer mensen met nieuwe ideeën over locaties, concepten en zaken die te koop staan. Dat is een mooie uitgangspositie. Dus ja, er komen zeker een paar leuke dingen aan. Concepten bedenken voor nieuwe zaken vind ik het allerleukst en daar blijf ik mee doorgaan.”

Hoe zie je verder de toekomst voor je van de horeca in Tilburg?

“Tilburg is een goede uitvalsbasis voor de horeca, omdat de stad zich ontwikkelt. Er komen nieuwe wijken met veel woningen. Dit betekent dat er steeds meer mensen komen wonen met een bovenmodaal inkomen die geld te besteden hebben. Vroeger was dat anders, je had twee doelgroepen: studenten en Tilburgers. Zij wilden veel voor weinig en goedkope daghappen.

Nu Tilburg steeds meer inwoners telt, is het horeca-aanbod enorm veranderd. Hierdoor zijn er ook steeds meer nieuwe, toffe concepten. Neem bijvoorbeeld Hooked die genomineerd is voor de Entree Awards 2022 in de categorie Best New Restobar. Het horeca-aanbod blijft zich ontwikkelen en er komen steeds meer zaken bij. Als horeca-ondernemers gunnen we het elkaar ook hier.”

Artikel delen