Branchenieuws
Foto Jim Ellam, Wouter van der Sar

Clubs: branche krabbelt weer op uit het dal

De clubbranche floreert. Althans, in ieder geval tijdens het Amsterdam Dance Event deze maand. Een mooi moment om te kijken of het ook voor de rest van Nederland geldt.

Tekst: Iris Kranenburg

Een spannende periode voor Wiebe Kuipers. Samen met zijn compagnon Dirk Schmidt opende hij in juni Trash, een club onder restaurant en cocktailbar Supermercado in Rotterdam. “Dit is een housetempel met flamboyant entertainment. Anders dan de meeste clubs maken wij de line-up niet bekend van tevoren. Zo kan het zijn dat er een (inter)nationale ster staat, denk aan Afrojack of Lucien Foort, maar ook een onbekende Rotterdamse dj krijgt hier kansen. Vroeger was een dj onderdeel van het personeel en dat willen wij herintroduceren.” Hiermee hoopt Kuipers Trash een eigen identiteit te geven, iets wat hij mist bij veel andere uitgaansgelegenheden. “Te vaak zie ik dat clubs een verhuurschuur worden voor evenementen en dat ondernemers niet meer vasthouden aan hun eigen concept. Met Trash gaan we terug naar de basis.”

Stabilisatie
Daarmee opent Kuipers een club in een periode waarin de branche behoorlijk onder druk lijkt te staan. Als we afgaan op recente cijfers tenminste. Zo telt horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners dit jaar in Nederland 178 clubs, terwijl dit er vorig jaar nog 187 waren en in 2007 zelfs 326. Toch maakt Jacco Bijlsma, organisator van de jaarlijkse Nightlife Awards en oud-uitgever van Nightlife Magazine, zich geen zorgen over de toekomst van de branche. “Het aantal dalingen neemt af en na jaren van forse krimp stabiliseert de markt nu. Er is zelfs weer ruimte voor nieuwkomers.”
En die waren er het afgelopen jaar met de (her)opening van de Supperclub, Club Curtain, De School, Mystique, Depot (alle in Amsterdam), Trash (Rotterdam), The Temple (Heerhugowaard), Complex (Maastricht), Breeze (Scheveningen), The Dome (Arnhem) en Afslag 31 (Beilen) dan ook volop. De komende maanden zien er voor de sector bovendien eveneens rooskleurig uit. Ga maar na: rond deze periode openen Claire aan het Amsterdamse Rembrandtplein (voorheen Studio 80), Shelter in de kelder van de A’DAM Toren en wordt De Brink in Deventer verrijkt met een nieuwe club. Daarnaast zijn er plannen voor een discotheek in Ledeacker en Groningen.

Focus verleggen
Een mooie ontwikkeling, zegt Bijlsma. “Ondernemers in deze branche moeten echter wel beseffen dat het runnen van een club niet meer hetzelfde is als vroeger, toen een zaal standaard 3 keer per week vol stond. Het beste is om je nu per avond te richten op een specifieke doelgroep in plaats van te brede. Denk eens aan feesten voor 25-, 30- of 40-plussers. Zij willen namelijk graag op stap, maar kunnen zich niet vinden in het huidige aanbod. Club Mondial in Beek speelt hier erg goed op in. Daarnaast zou je het aantal exploitatie-uren, dat uiteraard erg weinig is voor een clubeigenaar, kunnen uitbreiden door een 24-uursvergunning aan te vragen of andere activiteiten te ontplooien.” Geslaagde voorbeelden van dit laatste zijn het implementeren van een goed restaurant, zoals De School in Amsterdam, of het organiseren van een festival, zoals Club Red (Leeuwarden) doet met Kingsday Outdoor en Club Air (Amsterdam) met Amsterdam Open Air. Ook in veel gevallen succesvol: clubs op een ‘industriële en rauwe’ locatie, zoals Depot en destijds Trouw (allebei Amsterdam).
Bijlsma vervolgt: “Je ziet dat met name in de steden meer aanbod komt. Daar is nog voldoende uitgaanspubliek. Anders is het op het platteland en in de provincie, waar relatief veel discotheken hun deuren noodgedwongen moesten sluiten door tegenvallende bezoekersaantallen.” Hiermee doelt hij onder andere op Takens (Balkbrug), Revelation (Enschede), The Apollo (Helden) en Bomax (Zevenbergen). Ook werd onlangs bekend dat het grote en toonaangevende uitgaanscomplex Harders Plaza (Harderwijk) in de loop van dit jaar sluit.

Consumentengedrag
Horeca-adviseur Niek Timmermans van Van Spronsen en Partners geeft aan dat de exploitatie van een club de afgelopen jaren dan ook niet makkelijk was. “Dat komt mede door het rookverbod, de verhoging van de btw voor podiumkunsten, de verhoogde leeftijd waarop alcohol gedronken mag worden en de economische crisis. Daarnaast hebben studenten, een zeer belangrijke doelgroep, door de invoering van langstudeerboetes en het leenstelsel minder tijd en geld.” Ook noemt Timmermans het gewijzigde consumentengedrag als een van de oorzaken. “Jongeren ontmoeten elkaar online en willen het nieuwste met elkaar delen op Facebook en Instagram. Deze doelgroep is daardoor niet loyaal en springt van de ene nieuwe ervaring naar de volgende: yolo (you only live once, een populaire term, red.). Ten slotte neemt de concurrentie toe door het grote festivalaanbod en door de stapavonden die cafés, restaurants, musea, theaters en zelfs meubelwerkplaatsen tegenwoordig organiseren.” Anders dan Bijlsma ziet hij de toekomst van de discotheken in Nederland niet heel positief in. “Maar de branche als geheel zal niet verdwijnen. De sterkste spelers overleven.”

ADE 
Het negatieve beeld van Timmersmans geldt in elk geval niet voor de clubs die meedoen aan het Amsterdam Dance Event (ADE), van woensdag 19 tot en met zondag 23 oktober. Dit wordt georganiseerd door auteursrechtenorganisatie Buma en staat bekend als een van de belangrijkste muziekconferenties en grootste, internationale clubfestivals ter wereld. Zo draaien er dit jaar meer dan 2.000 dj’s in 100 clubs in de hoofdstad en verwacht de organisatie zo’n 400.000 bezoekers vanuit de hele wereld. De jaarlijkse omzet van het ADE voor Amsterdam, is met 25 tot 30 miljoen euro bovendien niet mis. Volgens Bijlsma laat het ADE dan ook juist zien dat de sector nog springlevend is. “Er liggen nog volop kansen en uiteindelijk vind ik dat discotheken altijd blijven bestaan.”

Nieuwe award: Best Club Venue
Het afgelopen jaar openden veel nieuwe clubs hun deuren in Nederland en ook de komende maanden staat de branche niet stil. Het Amsterdam Dance Event laat bovendien jaarlijks zien dat er nog voldoende animo is voor een goede clubavond. Voor de jury van de Hospitality & Style Awards redenen genoeg om deze sector op te nemen in de jaarlijkse competitie van Entree. Deze keer wordt daarom voor de eerste keer de award Best Club Venue uitgereikt. Ron Simpson, eigenaar van artiestenmanagement- en marketingbureau 24k Agency, is vanwege zijn achtergrond gevraagd voor deelname in de jury. Benieuwd naar de beschrijving van deze categorie en de genomineerden? Blader dan naar pagina 24.
 

Reacties

Reactie toevoegen