Foto Olli Henze

De winst van Januari

Allereerst vanzelfsprekend een heel gezond en voorspoedig 2015 voor alle horecaondernemers! De cijfers tonen aan dat we gelukkig weer in de lift zitten, maar in 2015 moeten we samen de stap naar substantiële groei gaan zetten!

Jarenlang ben ik werkzaam geweest bij een grote landelijke horecagroothandel. Als commercieel verantwoordelijke voor acht grote vestigingen, ben ik goed op de hoogte van het reilen en zeilen in de horeca, zowel binnen de drankverstrekkende horeca  als binnen de restauratieve horeca.

Eén ding heeft de horeca gemeen; januari is commercieel gezien altijd een dramatische maand. Na de drukke feestdagen in december stort de omzet steevast in. Logisch, de gasten hebben veel geld uitgegeven en de portemonnee is leeg. Men gaat weer hard aan het werk.

De horecaondernemers kennen deze omzetterugval natuurlijk. Desondanks spelen velen er maar nauwelijks op in. Ze laten het gebeuren en wachten de betere tijden af. Dat is niet slim. Immers, in de bedrijfsvoering van de onderneming kijken we altijd terug naar het jaar ervoor. En het is logisch, dat je in December vooral je best doet om tenminste de omzetcijfers van het vorige jaar te realiseren. Feitelijk is dat echter een defensieve aanpak; er is tenslotte veel te verliezen. Echter, als je in januari en februari meer moeite doet om extra omzet te genereren, dan loop je vaak direct al voor op je jaaromzet. Niet voor niks zeggen de Amerikanen altijd: “If January goes, the year goes!” En zo is het!

Gebruik deze relatief rustige tijd goed. Wat staat u dan te doen?

Organiseer laagseizoensacties om in januari (en februari) de omzet aanzienlijk op te krikken. Je kunt denken aan een (tijdelijke) doelgroepswijziging, een lagere prijsstelling,  samenwerkingsverbanden (museum, bioscoop, bedrijf, vereniging, etc.), evenementen (darttoernooi, pub quiz, Nieuwjaars buffet, singles party, etc.), commerciële acties (2e halve prijs, loyaliteitsprogramma, speciaal laagseizoensmenu, etc.). Met een beetje succes kun je dan direct al een mooie groei laten zien.

Bovendien, maak in deze rustige periode een werkbare jaarplanning, waarin de mogelijke omzetkansen en begrotingen voor het hele jaar al zijn opgenomen. Als nu al duidelijk is dat de omzet t.o.v. vorig jaar lager gaat uitvallen gedurende periodes, dan kun je nu al actie nemen in je planning. Regeren is vooruitzien!

Gebruik deze periode om te komen tot een scherpe kostenplanning. Een efficiente personele  planning is natuurlijk noodzakelijk. Maar ook een goede voorraadbeheer met kleinere voorraden en minder verschillende producten bespaart veel geld. Pas bovendien de openingstijden aan indien dit commercieel aantrekkelijk is. Doe dit natuurlijk wel met beleid!

Tenslotte is het begin van het jaar ook de uitgelezen periode om de inkoop te herzien. Alle leveranciers passen jaarlijks hun prijzen (naar boven) aan, en daarom is het nuttig om de aanbieders elk jaar opnieuw tegen het licht te houden. Aan het begin van het jaar worden doorgaans de jaarafnames gecommuniceerd en de bonussen uitbetaald. Het is nuttig om gesprekken met de groothandel en met de brouwerij te plannen. Zijn de prijzen nog marktconform? Is de bonus correct uitbetaald? Herziening van de bonusstructuur voor het nieuwe jaar? En laat je informeren over de producten en mogelijke alternatieven. Durf kritisch te zijn, en nodig eventueel ook andere partijen uit.

Reacties

Reactie toevoegen