Innovatie
Foto Kelly Camfferman van de blog Goodfoodlove

Achtergrondartikel: bloggers in de horeca

Is uw zaak al bloggerbestendig? Hashtag op de kaart, flatteuze belichting, een persoonlijk verhaal en Instagramwaardige gerechten? Zo niet, dan kunt u nog veel winnen. Bloggers zijn namelijk steeds invloedrijker. Hun belangrijkste advies? “Vraag ons gerust om hulp.”

Tekst: Rens Lieman ​

Niet ongebruikelijk in Amerikaanse restaurants: een prikbord, buiten het zicht van de gasten, met foto’s van de belangrijkste recensenten. Als de bediening er één herkent, kan het hele team nog wat beter z’n best doen. Ook in Nederland kunnen journalisten een restaurant maken of breken. “Een goede recensie van Mac van Dinther (de Volkskrant) of Hiske Versprille (Het Parool) en je zaak zit 2,5 jaar vol”, weet Maarten van Belkom. Hij ondervond dat toen zijn Nijmeegse restaurant Vaderland 7’s en 8’en kreeg van de Volkskrant-recensent.

Food- en hotspotbloggers
Geen prikbord is echter nog groot genoeg om alle invloedrijke restaurantschrijvers op te hangen. Ondernemers moeten nu namelijk ook rekening houden met food- en hotspotbloggers. De afgelopen jaren kreeg deze nieuwe, uitdijende groep steeds meer invloed.

Groei van 356%  
Er zijn er zo een paar op te noemen die die groei kunnen bewijzen. De bloggers Roger Bloem van Cityguys (2 jaar bezig), Susam Pang van bySam (3 jaar) en Anne de Buck van Your Little Black Book (5 jaar), bijvoorbeeld. Zij ontvangen onder andere steeds meer uitnodigingen voor proefetentjes, soms gaat het om 2 keer zoveel als 2 jaar geleden. Verder stegen bij Your Little Black Book de bezoekersaantallen in datzelfde tijdsbestek met 356% tot 240.000 gebruikers per maand. Bloem ging met Cityguys van 0 naar 20.000, ook het bereik op Facebook is groeiende. En volgens Pang van bySam bereikte een goede bijdrage vorig jaar 2.000 mensen, tegenover 50.000 nu. Bij Little Black Book kan dat getal inmiddels zelfs oplopen tot 150.000. De bloggers zijn bovendien met velen: in het bestand van horecapromotiebureau Pitch PR zijn er ruim 350 opgenomen.

Persoonlijk verhaal 
Van Belkom opende onlangs Wijmpje Beukers, een eetcafé in Amsterdam. In het marketinghoofdstuk van zijn businessplan stonden bloggers centraal. “Als televisiemaker pitch je ook geen nieuw programma zonder duidelijke internetstrategie”, zegt hij hierover. “Ik denk dat een krantenartikel nog altijd meer effect heeft dan een blogpost, maar bloggers vertegenwoordigen het nu. Zo denken banken er ook over.”

Anders dan hipheid
Amsterdammers moesten een dorpsgevoel krijgen van het eetcafé. “Nogal wat anders dan al die hipheid, maar op deze manier wilde ik bloggers aantrekken. Die willen tenslotte schrijven over vernieuwende concepten.” Traditionele journalisten ook, toch? “Jawel, maar het verhaal is beter te verkopen aan bloggers.”

Verhaal vertellen
Zie hier les één voor horecaondernemers in de omgang met bloggers: zorg dat je een verhaal te vertellen hebt. Bloem: “Bloggers houden van het persoonlijke, we willen horen hoe enthousiast en trots je bent”. De blogposts die op verschillende blogs aan Wijmpje Beukers zijn gewijd, onderstrepen dit.

Instagramwaardig 
Andere tips van de bloggers liggen voor de hand, maar worden toch vaak vergeten. Zo is goed licht in een restaurant belangrijk, zodat er mooie foto’s gemaakt kunnen worden. Zet bovendien naam en wachtwoord van de wifi op de menukaart, net zoals de accountnamen van sociale media, zodat bloggers kunnen taggen. “En zorg dat er tenminste één Instagramwaardig gerecht op de kaart staat”, adviseert Bloem. Hij opent Instagram en zoekt op #BullsandDogs: ríjen foto’s van extravagante milkshakes.

90% gratis marketing
Steffie Burgemeestre, mede-oprichter van de horecazaak, heeft de drankjes niet met dat doel op de kaart gezet. “Echt niet. Niet bewust althans, misschien speelde het onbewust mee. Natuurlijk hebben we het inmiddels door. Hoe unieker en lekkerder de milkshakes of hotdogs eruitzien, hoe meer ze gefotografeerd en gedeeld worden. Door gewone gasten en bloggers.” Doordat Bulls and Dogs zo goed is vertegenwoordigd op Instagram, zijn de milkshakes inmiddels ‘nóg mooier’ geworden. “Onze marketing is nu voor 90% gratis. De posts trekken namelijk ook weer veel andere bloggers aan.”

Porno-coupe
De ‘dame blanche in een porno-coupe’ op de kaart van Wijmpje Beukers is wél met voorbedachten rade ontwikkeld. En ook over de andere gerechten heeft Van Belkom van tevoren goed nagedacht: op welke manier laten ze zich het beste fotograferen?

Kopieergedrag 
Faam op Instagram is mooi, maar hierin schuilt wel een gevaar. Als over een horecaonderneming namelijk veel blogs, vlogs of Instagramposts verschijnen, kopiëren concurrenten sneller gerechten of interieurs. Dat betekent nog meer poké-bowls, licht hout, schoolstoeltjes, vogelkooien en misschien ook wel extravagante milkshakes.

Traditionele journalisten
Het kopiëren van successen en trends gebeurde natuurlijk ook al voordat bloggers zoveel invloed hadden. Bloem ziet zodoende in eerste instantie geen extra rol hierin voor deze groep. Maar even later: “Nou ja, we produceren natuurlijk wel veel foto’s, tweets en posts. Veel meer dan traditionele journalisten.” Daar gedijen trends op.

Begrijpelijke taal
Volgens Harriet Boekholt, oprichtster van Pitch PR, zijn bloggers inmiddels minstens zo belangrijk voor een horecaondernemer als journalisten. “Ze bereiken een andere doelgroep dan kranten: de millennials. Bovendien schrijven ze in zeer begrijpelijke taal, wat de niet altijd hoogopgeleide of culinair onderlegde lezers bevalt. Ook belangrijk: bloggers posten meestal positieve stukken. Als hen iets niet bevalt, schrijven ze er niet over. Dat is prettig, liever geen aandacht dan negatieve.”

Advies vragen 
Pang en Bloem zien hun invloed dus toenemen: hun bereik groeit, net als de uitnodigingen. En als ze bloggen over een zaak, geven ondernemers daarna vaak aan dat het merkbaar drukker is. Ook een signaal: restaurateurs vragen hen steeds vaker om advies. In Amsterdam bijvoorbeeld: Tijger & De Vis vroeg Bloem om tips voor sociale media, Bo Nam schakelde zijn hulp in om de lunch populairder te maken en Pang adviseerde onder meer Staring at Jacob x KU West. Zij zei: “Zet ramen op de kaart, dat is een hit”.

Zes keer per week
Hun belangrijkste advies aan ondernemers luidt dan ook: vraag ons gerust om hulp. Bloem ‘leeft op social’, Pang kent de hele Amsterdamse horeca uit haar hoofd en beiden zeggen door hun ervaring deskundig te zijn. Misschien niet in kooktechnische zaken, wel in wat wel en niet werkt. Bloem: “Ik ben immers wel 6 keer per week in een horecazaak”.

Foto’s: Pie Aerts, Melanie Lemahieu | Cloud Mine Photography, Tony Pérez  Met dank aan Pitch PR, Typhoon Hospitality​

Reacties

Reactie toevoegen