Tips voor een succesvolle terrasexploitatie
Foto Pim Ras

Tips voor een succesvolle terrasexploitatie

Of we nou wel of geen tropische zomer krijgen, een goed uitgekiend terras is het hele jaar door goud waard. Experts geven tips om iedere dag een top-omzet te draaien.  

Tekst Iris Kranenburg i.s.m. gastvrijheidsdeskundige Maarten Wessels 

Zorg voor een goede routing

Bij een terras met honderd plekken zouden vier medewerkers voldoende moeten zijn. Bij een slechte routing kunnen dat er zo maar zes zijn (reken uit je extra kosten…). Denk dus na over de perfecte terrasrouting: maak een schets van de indeling van de tafels, stoelen en servicestations en teken looplijnen uit. Zo zijn looppaden van 1 tot 1,30 meter breed ideaal en heeft een gast gemiddeld 1 tot 1,5 vierkante meter nodig op een terras. Weet je hoeveel ruimte je per persoon hebt? Kies daar je meubilair op uit:

  • 1 m2

Korte zit zonder arm
Compacte setjes
Kleine tafels
Krukken en statafels

  • 1,50 m2

Royale zit met arm
Comfortabele setjes
Veel plaats op tafel
Loungesets

Plaats meubilair strategisch

Loungebanken en -stoelen nemen veel plaats in, maar gasten vinden het heerlijk om erop te zitten én op banken kun je meer gasten kwijt. Plaats ze sowieso aan het begin van je terras, zodat het al meteen vol en gezellig oogt, gevolgd door tafels en stoelen op ‘normale’ hoogte. Sluit af met bartafels en -krukken voor een uitnodigend effect. Is jouw terras van meerdere kanten toegankelijk? Plaats dan hoge zitjes in het midden. Door deze afwisseling ontstaat een speelse, maar overzichtelijke opbouw.

Investeer in comfort

Heb je weleens gedacht aan vloerverwarming, luxe verplaatsbare windschermen, heaters met een bewegingssensor en warmtekussens op je terras? Inderdaad niet goedkoop, maar een verlenging van het terrasseizoen levert een enorme omzetboost op.

Besteed aandacht aan servicestations

Door het ontbreken van servicestations hebben terrasmedewerkers die alleen bestellingen opnemen, en dus continu in hun wijk moeten blijven, geen plek om vuile spullen neer te leggen. Hierdoor moeten ze helemaal naar de keuken lopen: erg tijdrovend. Een goed servicestation heeft veel opslag voor bus trays om te debrasseren. Medewerkers hebben dan meer rust om aan upselling te doen en meer tijd voor gasten.

Richt de binnenbar goed in

Vaak is er bij de binnenbar geen apart uitgiftepunt voor buiten, staat de bar op een onhandige plek en is de route naar het terras te lang. Tip: plaats in de zomer op de binnenbar extra etagères voor dranken. Efficiënt én het is voor gasten duidelijk dat ze niet aan die kant van de bar kunnen staan.

Zet margepakkers op de kaart

Zet een paar goede margepakkers op de kaart, zoals een zelfgemaakte groene jasmijn ijsthee. Inkoop: 0,42 euro. Verkoop: 3,71 euro. 89% marge! Voordelige inkoop, makkelijk te maken, gezond én de presentatiemogelijkheden zijn eindeloos. Houd sowieso de hele ijstheecategorie in de gaten. De drank is enorm in trek en grote bedrijven spelen daar goed op in met innovaties, zoals Fuze Tea.  

Verdiep je in de nieuwe generatie bestel-apps

‘Bestellen op je mobiel het einde van de barman?’, kopte RTL Nieuws onlangs. Zo ver zal het niet komen, maar de nieuwe generatie bestel-apps is wel écht de moeite waard om te overwegen. Zoals de nieuwe app booq QR-bestellen van leverancier Eijsink, waarmee gasten door alleen een code te scannen al kunnen bestellen. Dus zonder een speciale app te downloaden en zonder te navigeren naar een website

 Personeelstips

  • Begin op tijd met het werven van terrasmedewerkers! Grote kans dat er door meerdere ondernemers gevist wordt in dezelfde vakantiekrachtenvijver.

  • Start bij het selectiegesprek al met het binden en boeien. De belangrijkste vraag bij zo’n gesprek is dan ook: “Wat moeten wij doen om jou deze zomer aan ons te binden?” Beste win-winvraag ooit..

  • Lang niet bij alle jonge medewerkers is salaris leading. En ook lang niet iedereen wil fulltime werken in de vakantie. ‘Drie dagen werken, drie dagen leuke dingen doen en één dag chillen’, wordt er vaak gezegd. Neem daarom meer medewerkers aan om het rooster rond te krijgen.

  • Hoe train jij nieuwe medewerkers? Online? ‘High tech’ kent veel voordelen, maar vergeet niet dat de horeca een ‘high touch’-branche is. Medewerkers verdienen échte aandacht.

  • Stel uit de totale ploeg medewerkers een panel samen. Van jong tot oud, van lang in dienst tot net begonnen. Leg ze drie keer per jaar jouw plannen voor en vraag om hun inbreng

  • Beloon personeel niet alleen met salaris maar ook door ze bijvoorbeeld mee te nemen naar een (theater)show. Doet financieel even pijn, maar belangrijker: het staat in de agenda. Wat het oplevert? Plezier en ontspanning!

Met dank aan Satelliet, Sligro, Homint, Rob Bongers en Riad Farhat.

Thema: 
Delen: