Chef’s table populairder dan ooit
Innovatie
Foto Chef's table in restaurant Bluespoon

Chef’s table populairder dan ooit

Met de toegenomen interesse in eten en drinken reserveren gasten steeds vaker de chef’s table. Is zo’n tafel eigenlijk geschikt voor ieder restaurant? 

Tekst: Iris Kranenburg

Het is woensdagavond acht uur. Zo’n tien Chinese gasten van Bluespoon, het restaurant van het Amsterdamse vijfsterrenhotel Andaz, staan midden in de open en door Marcel Wanders ontworpen keuken. Klik, klik, klik. Ze leggen alle handelingen van chef-kok Kasper Stiekema (30) en zijn collega’s nauwkeurig vast op camera. Hoe Stiekema de tenderloin precies goed rose bakt. Of hoe hij de schelvis mooi op de huid bakt en alle producten uiteindelijk laat samenkomen op de borden, bijvoorbeeld. Aan het eind van de avond vertelt Stiekema: “Of ik daar zenuwachtig werd? Niet meer. Als gasten aan onze chef’s table zitten, weet ik nu eenmaal dat ze de keuken in kunnen lopen.” Dan lachend: “Dat deze groep met tien personen over onze schouders meekeek was inderdaad even druk, maar wel erg leuk.”

Unieke plek
Net als deze groep Chinezen zitten ook veel andere gasten graag aan de chef’s table. Sterker nog, het worden er steeds meer, constateert Stiekema, die sinds augustus 2015 de scepter zwaait in Bluespoon en eerder werkte in De Kas en Fifteen in Amsterdam. “Wie de chef’s table reserveert, zit letterlijk in de keuken en kan meekijken met het hele proces van de koks. Bovendien laten wij zien dat het er in de keuken echt niet altijd aan toegaat zoals je weleens op televisie ziet –schreeuwende en scheldende koks-, komt de chef-kok de gerechten persoonlijk brengen en legt hij uit wat er op het bord ligt.” Het is daarmee volgens Stiekema de meest unieke plek in een restaurant. Zou ieder restaurant zo’n tafel moeten hebben? Nee, zegt Stiekema. “Koks zijn van nature een beetje mensenschuw en staan niet altijd even graag in de spotlights. Het moet dus wel passen bij de keukenbrigade, anders sla je de plank volledig mis. De laatste tijd zien we echter dat chef-koks steeds meer bekende Nederlanders worden en het gezicht worden van een zaak. Deze ontwikkeling past heel goed bij de opkomst van de chef’s table.”

Culinaire bloggers en vloggers
De opkomende populariteit van de chef’s table ziet ook Lars Mooren, eigenaar van het pas geopende restaurant Le Jardin in Utrecht. “Veel goede restaurants in Amsterdam hebben zo’n tafel, maar in Utrecht zag ik het nog maar nauwelijks. Zonde, want het is echt een bijzondere plek én het werkt in Utrecht. De tafel is namelijk enorm gewild bij Le Jardin!” Niet zo gek, zegt restaurantdeskundige Astrid Schreuders. “De onderwerpen eten en drinken zijn favorieter dan ooit. Kijk maar naar het programma Chef’s Table op Netflix of de film Burnt en het aantal culinaire bloggers en vloggers. Deze laatste groep wil maar wat graag zien hoe een chef te werk gaat. Bijkomend voordeel: kritische gasten, met name culinaire professionals, kunnen meteen feedback geven aan de keuken.”

Verlegen
Terug naar Stiekema, die toegeeft dat hij eigenlijk zelf wel een beetje verlegen is dus moest wennen aan de chef’s table. “Je wordt toch bekeken hè. Als zeventienjarige jongen in De Kas was dat soms lastig, maar inmiddels ben ik eraan gewend. En, zeg nou zelf, eigenlijk is het toch fantastisch om zo veel interactie met gasten te hebben en te zien dat zij interesse hebben in ons vak?”         


Kasper Stiekema, chef-kok van restaurant Bluespoon aan het werk

   

Reacties

Reactie toevoegen